رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

اچ دی پی ای یکی از انواع پلاستیک ها در دسته بندی ترموپلاستیک میباشد. کاربرد پلاستیک های HDPE بیشتر در زمینه های مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. این پلیمر دارای مقاومت الکتریکی بسیار مناسبی است. از طرفی به علت مقاومت فیزیکی ، این پلاستیک تحمل ضربه با نیروی نسبتا سنگین را دارد. از این رو از این مواد در ساخت قطعات الکتریکی مانند انواع سه راهی و موارد مشابه استفاده زیادی میشود. یکی از مهمترین خصوصیات این پلاستیکها وزن کم آن ها میباشد. تا حدی که تأثیر زیادی بر هزینه های جا به جایی در مصارف صنعتی دارد. البته نمیتوان گفت که این مواد سبک ترین پلاستیک است. در وااقع در بین گرید های مختلف پلی اتیلن ، این ماده یکی از سنگینترین پلاستیکها از این دسته میباشد.

اما با این حال این ویژگی تأثیر زیادی بر کربرد پلاستیک HDPE همچون دیگر پلیمر های PE داشته است. چرا که سبکی ، سهولت در تولید را افزایش داده و بسیاری از محدودیت های این پلاستیک را کاهش میدهد. یکی دیگر از ویژگی هایی که تأثیر زیادی بر کارایی اچ دی پی ای داشته است، بازیافت پذیری ساده این مواد میباشد. در واقع این پلاستیک دارای یکی از ساده ترین راه های بازیافت میباشد. در این مطلب به معرفی و برسی کاربرد های پلاستیک HDPE خواهیم پرداخت. پیش از شروع بهتر است با پلاستیک HDPE بیشتر آشنا باشید.

کاربرد پلاستیک های HDPE

معرفی پلاستیک HDPE :

پلاستیک های HDPE یکی از انواع گرید های مختلف پلیمر پلی اتیلن میباشند. این مواد دارای ویژگی های نسبتا مشابهی نسب به PE هستند. نام دیگر این پلاستیکها پلی اتیلن سنگین و یا پلی اتیلن با چگالی بالا است. به دلیل چگالی بالا و نوع اتصالات بین مونومر های موجود در HDPE ، این مواد تحمل فشار و ضربات فیزیکی مناسبی دارند. در واقع بهتر است بگوییم با قطر کمتر ضربه سنگینتری را نسبت به برخی از پلاستیکهای دیگر تحمل میکند. همچنین این ماده یکی از مهمترین مواد در ساخت لوازم بهداشتی و ظروف شوینده ها میباشد. چرا که پایداری مناسبی داشته و با مواد شیمیایی دیگر ترکیب نمیشود. به عبارت دیگر پلیمر های HDPE یک پلی اتیلن با وزن مخصوص ۹۵/. میباشد. همچنین در بین پلی اتیلنها یک پلیمر نسبتاً سخت و مقاوم در برابر ضربه است. از طرفی این پلیمر تحمل شیمیایی این ماده در مقابل حرارت تا 120 درجه میباشد. این به معنای عدم تغییر شیمیایی و در نتیجه عدم انتشار مواد سمی به محیط است.

معرفی کاربرد پلاستیک HDPE :

کاربرد های پلاستیک HDPE در صنایع مختلف کاربرد زیادی دارد. این پلاستیک به خصوص در صنایع غذایی و شیمیایی برای تولید ظروف نگهداری برخی از محصولات مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین پلاستیکهای ساخته شده در برخی از ظروف یکبار مصرف از این ماده تشکیل شده اند. این پلاستیک به دلیل مقامت نسبی مناسب در برابر ضربه کاربرد زیادی در ساخت قطعات پلاستیکی دارد. از طرفی به دلیل دارا بودن شرایط خاص در برخی از گرید های اچ دی پی ای ، در ساخت پلاستیک فود گرید استفاده میشود. به طور در زیر برخی از مهمترین کاربرد های پلاستیک HDPE را آورده ایم :

  • ظروف نگهداری از موادغذایی با دیواره نازک مانند برخی از لیوان های یکبارمصرف
  • تولید و ساخت عبه، قوطی و صندلی و… به دلیل مقاومت فیزیکی مناسب
  • پالت، اسباب بازی، لوازم خانگی به دلیل قیمت و هزینه پایین در مقابل پایداری شیمیایی بالا
  • ساخت انواع بطری های پلاستیکی به دلیل مقاومت بالا در مقابل اشعه فرابنفش خورشید
  • تولید بطری روغن موتور، لوازم آرایش، آب مقطر، شوینده و دیگر موارد مربوط به مواد شیمیایی و یا حساس به ترکیب های شیمیایی به دلیل کاربرد بالای مقاومت پلاستیک HDPE در مقابل واکنش های شیمیایی
  • ساخت انواع لیوان های پلاستیکی
  • تولید قطعات مختلف صنعتی در صنایع مختلف خودرو سازی ، شیمیایی و…

همان طور که مشاهده میکنید ، نقش و کاربرد پلاستیک HDPE در صنایع مختلف بسیار پر رنگ بوده و استفاده از آن شامل زمینه های گسترده ای میشود. به طور کلی این کاربرد ها از ویژگی این پلاستیکها شکل میگیرد. در واقع علت اصلی استفاده از هر ماده خصوصیات و مزیت آن در مقابل سایر مواد دیگر است. در ادامه به برسی این مورد خواهیم پرداخت.

کاربرد پلاستیک های HDPE

ویژگی های مهم پلاستیک پلی اتیلن سنگین :

همان طور که گفته شد ، ویژگی ها و خصوصیات پلاستیک HPDE یا همان پلی اتیلن سنگین ارتباط زیادی با کاربرد آن دارد. به طوری که ویژگی های این ماده کاربری این پلاستیک را تعیین میکند. از این رو در زیر به معرفی مختصری در خصوص این موارد پرداخته ایم :

  • هزینه کم در تولید پلاستیک HDPE
  • سهولت در تولید به دلیل وزن کم در مقابل موادی همچون فلزات
  • پایداری شیمیایی بالا و مقاومت مناسب آن در مقابل انجام واکنش های شیمیایی نسبت به پلاستیک های دیگر
  • مقاومت فیزیکی مناسب در مقابل نیرو های کششی و فشاری
  • دسترسی ساده به مواد اولیه ( به دلیل وجود منابع فراوان برای تولید پلیمر های پلی اتیلن )

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام