رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

همان طور که شاید اطلاع داشته باشید ، مقاومت اسیدی در پلاستیک ها تا حد بسیار زیادی بالا است. با این حال این به معنای تمامی پلاستیکها نمیشود. برخی از این مواد دارای مقاومت کمتری نسبت به مواد خورنده میباشند. اما با این حال به دلیل مقاومت بالاتر این ماده نسبت به مواد دیگر به طور کلی میتوان گفت بسیاری از پلاستیک ها در مجاورت مواد اسیدی دچار تغییر نشده و ویژگی شیمیایی و فیزیکی خود را حفظ میکنند. به طور کلی پلاستیکها ساختاری پایدار دارند. این ویژکی به آن ها این امکان را میدهد که بدون واکنش پذیری به مدت زمان طولانی بدون تغییر در محیط باقی بمانند.

از طرفی این خصوصیت در مورد تولید محفظه های نگهداری از مواد غذایی اسیدی به خصوص در خصوص ظروف یکبار مصرف کمک بسیار زیادی کرده است. به طور کلی مقاومت اسیدی این مواد به دریافت دریافت الکترون در آن ها برمیگردد. از طرفی عملکرد اسید ها برخلاف این مورد میباشد. لذا عملیات خورندگی در پلاستیک ها بسیار کمتر است. تا حدی که بسیاری از این مواد را در دسته بندی عایق های مناسب برای نگهداری مواد اسیدی قرار میدهند. از نمونه کاربرد های این ویژگی از پلاستیکها میتوان به تولید باطری های ماشین اشاره کرد که در آن ها از پلاستیک های مخصوص استفاده میشود. در این مطلب به برسی مقاومت اسیدی در پلاستیک ها و کاربرد آن خواهیم پرداخت.

مقاومت اسیدی در پلاستیک ها

برسی مقاومت اسیدی در پلاستیک ها :

همان طور که اشاره شد ، پلاستیک ها به دلیل خواص شیمیایی آن ها دارای مقاومت اسیدی بالا هستند. به عبارت دقیقتر میتوان گفت که به دلیل آن که مواد پلاستیکی همیشه به گرفتن الکترون و منفی شدن تمایل دارند و همچنین از طرف دیگر اسیدها نیز تمایل به واکنش با کاتیون ها (یون های مثبت) دارند لذا مواد اسیدی نمیتواند پلاستیکها را تجزیه کند. به بیان دیگر به دلیل آن که در عملکرد اسیدها ، پروتون اسید جایش را با کاتیون ماده عوض می کند و از طرفی به علت اینکه در پلاستیک کاتیونی وجود ندارد که پروتون با آن جا به جا شود و به همین خاطر اسید در تجزیه  مواد پلاستیکی بدون تأثیر میباشد.

البته امروزه به دلیل تولید پلاستیک هایی با تنوع بسیار نمیتوان با قطعیت گفت که تمامی مواد پلاستیکی ( به خصوص پلاستیک های گیاهی) توانایی عدم واکنش با اسید ها را داشته باشند. اما با این حال بسیاری از پلاستیک های مصنوعی به خصوص مواردی که در دسته بندی ترموپلاستیک ها قرار میگیرند ، دارای این ویژگی هستند. در پایان نیز میتوان اینگونه گفت که خصوصیت عدم واکنش پذیری در این مواد مزایای فراوانی نیز دارد. در واقع کاربرد و اهمیت مقاومت اسیدی برای مواد پلاستیکی در برخی صنایع حیاتی میباشد. در ادامه توضیحات بیشتری در خصوص برسی اهمیت و کاربرد این ویژگی از پلاستیکها توضیحات مختصری خواهیم داد.

مقاومت اسیدی در پلاستیک ها

اهمیت و کاربرد مقاومت اسیدی برای مواد پلاستیکی :

در بسیاری از صنایع مختلف اهمیت و کاربرد مقاومت اسیدی و به طور کلی مقاومت در برابر واکنش های شیمیایی مواد پلاستیکی استفاده های فراوانی میشود. برای مثال در تولید بطری های پلاستیکی دارای مواد شیمیایی به دلیل عدم واکنش ظروف نگهدارنده از مواد پلاستیکی استفاده میکنند. همچنین همان طور که گفتیم در ساخت باطری های بزرگ ماند باطری های ماشین ها ، پلاستیکها کاربرد فراوانی دارند. اسید های درون باطری از نوع اسید های قوی بوده و لذا به دلیل مقاومت این ماده در برابر آن ها ، محفظه تا سالیان دراز قابل استفاده خواهد بود و دچار خورندگی نخواهد شد. همچنین در صنایع غذایی برای موادی که امکان خورندگی در آن ها به دلیل مواد غذایی اسیدی وجود دارد از پلاستیک های مخصوص استفاده میکنند.

نتیجه گیری :

مواد پلاستیکی به علت ویژگی های شیمیایی مقاومت بالایی در برابر واکنش پذیری دارند. پلاستیک ها به دلیل عدم وجود کاتیون در آن ها با اسید ها واکنش نمیدهند. در واقع بسیاری از این مواد میتوانند سالیان دراز تحت تماس مستقیم با این مواد باشند بدون آنکه تغییری در آن ها ایجاد شود. این ویژگی باعث شده تا این ماده در زمینه های صنعتی کاربرد بسیاری داشته باشد. در این مطلب به برسی مقاومت اسیدی در پلاستیک ها پرداختیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام