رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

به طور کلی مقاومت الکتریکی در تمامی پلاستیک ها بسیار بالا میباشد. البته در برخی از انواع پلاستیک این مقاومت از سایرین بیشتر است. لذا این مواد را در صنایع الکتریکی مورد استفاده قرار میدهند. این ویژگی در این مواد را در برابر عبور جریان برق مقاوم میکند. این مورد به دلیل خواص شیمیایی پلاستیکها صورت گرفته است. همچنین این مقاومت باعث شده که در کاربرد های مختلف کاربرد و اهمیت بالایی داشته باشد. در این مطلب قصد معرفی مقاومت الکتریکی در مواد پلاستیکی راداریم.

معرفی مقاومت الکتریکی در پلاستیک :

پلاستیک ها عموما دارای مقاومت الکتریکی بالایی هستند. که به همین دلیل به عنوان عایق در مصارف مختلف استفاده میشوند. به طور کلی رسانایی در مواد مختلف با هم متفاوت است. با اینکه تقریباً تمامی پلاستیک ها نارسانا هستند، اما امروزه پلاستیک های رسانا نیز تولید میشوند. این پلاستیک ها در مواردی که نیاز به عبور جریان الکتریکی باشد، بسیار کاربرد دارند.  به طور کلی عوامل بسیاری در مقاومت جریان الکتریسیته مواد تأثیر میگذارند.

اهمیت مقاومت الکتریکی در مواد پلاستیکی در صنایع مختلف

معنی رسانایی الکتریکی چیست :

به طور کلی رسانایی الکتریکی یک ماده به میزان عبور جریان الکتریسیته در یک زمان مشخص گفته میشود. به عبرات دیگر هدایت یا رسانایی الکتریکی میزان جریان الکتریکی است که یک ماده می‌تواند حمل کند. رسانایی الکتریکی به عنوان رسانایی خاص نیز شناخته می‌شود و خاصیت ذاتی یک ماده است. جریان الکتریکی در پلاستیک ها بسیار اندک میباشد. تا حدی که آن را عنوان برترین عایق الکتریکی در صنایع مختلف استفاده میکنند.

عوامل مؤثر بر رسانایی :

·         ساختار مواد

·         دما

·         ناخالصی

·         فاز و ساختار بلور

·         میدان‌های الکترومغناطیسی

·         فرکانس

تآثیر ساختار در مقاومت الکتریکی مواد پلاستیکی :

اهمیت ساختار در مقاوت الکتریکی مواد پلاستیکی بسیار زیاد است. ساختار و جنس مواد در رسانایی آن مؤثر میباشد. برای مثال در ساختار فلزات الکترون های آزاد بسیاری وجود دارد. این مورد باعث تقویت عبور جریان الکتریسیته میشود. این در حالی است که پلاستیک ها به دلیل مقاومت در برابر جریان الکترون ها عایق مناسبی برای عبور این جریان هستند.

اهمیت مواد خالص در رسانایی :

ناخالصی باعث عدم جریان الکتریکی میشود. همچنین در پلاستیکها از مواد مختلف برای ساخت پلیمر های آن استفاده میشود. اما به طور کلی علت مقاومت الکتریکی در پلاستیکها به دلیل ساختار گاز های مورد استفاده در آن است. اما به طور کلی استفاده از مواد مختلف حتی در فلزات نیز باعث کاهش عبور جریان الکتریسیته میشود. برای مثال در مس اگر از فلزات دیگر برای تثویت آن استفاده شود عبور الکترون های آن به سختی صورت میگیرد.

کاربرد مقاومت جریان الکتریسیته در مواد پلاستیکی در صنایع الکتریکی

نقش فرکانس در رسنایی :

به طور کلی مقدار فرکانس با رسانایی یک ماده رابطه عکس دارد به این صورت که در فرکانس های بالا مقاوم بیشتری صورت میگیرد. اتلبته مقاومت الکتریکی پلاستیکها به موارد دیگری نیز ارتباط دارد. به طور کلی تعداد نوسان‌هایی که یک جریان الکتریکی متناوب در هر ثانیه انجام می‌دهد، فرکانس بر حسب هرتز است. فرکانسی بالاتر از یک مقدار مشخص، باعث می‌شود جریان بیشتر در اطراف یک رسانا شارش یابد و بدین طریق جریان داخل رسانا کاهش می‌یابد. از آنجا که در جریان مستقیم هیچ نوسان و فرکانسی وجود ندارد این اثر در جریان مستقیم رخ نمی‌دهد.

ساخت پلاستیک ها به صرفه و محدودیت کمتری صورت میگیرد. از این رو می‌توان پلاستیک‌ها را به گونه ای ساخت که مقاومت زیادی در برابر ضربه و آتش داشته باشند و به همین دلیل است که تعداد زیادی از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که از آنها به منظور ساخت تجهیزات متفاوتی همانند دریل، ماشینهای چمن زن، جاروبرقی ها و سایر موارد استفاده کنند. این تنها بخش کوچکی از کاربرد پلاستیک ها در صنایع الکتریکی میباشد.

کاربرد پلاستیک در صنایع الکتریکی :

به دلیل مقاومت الکتریکی پلاستیک ها کاربرد های بسیاری در تولید دستگاه های الکتریکی دارند. کاربرد اصلی پلاستیک ها در صنایع الکتریکی میباشد. در برای ایجاد امنیت در استفاده به همراه سهولت در استفاده از دستگاه های الکتریکی از پلاستیک در بیشتر بدنه و قسمت های داخلی دستگاه ها استفاده میشود. البته پلاستیک های مورد استفاده در این صنایع دارای مقاومت مناسبی در برابر حرارت میباشند. به دلیل حرارت نسبتاً بالا در برخی از موارد مانند گوشی های تلفن همراه و یا آداپتور ها مقاومت حرارتی نیز دارای اهمیت زیادی است.

نتیجه گیری :

به دلیل ساختار این مواد ، مقاومت الکتریکی در پلاستیک ها بسیار بالا میباشد. از این رو استفاده در صنایع مختلف جهت تولید لوازم الکترونیکی و برقی بسیار کارببرد دارد. از طرفی به دلیل قیمت ارزان این مواد به همراه خصوصیات متنوع آن محبوبیت بالایی در صنایع مختلف الکتریکی دارد. در این مطلب به برسی این مقاومت در مواد پلاستیکی پرداختیم.

 

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام