رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

نقش پلاستیک در تولید لیوان ها و به طور کلی ظروف یکبار مصرف بسیار پر رنگ بوده و به نوعی نقش جدایی ناپذیر دارد. اما در صورت عدم استفاده صحیح این مواد باعث ایجاد مسمومیت میشوند. به خصوص در مواردی که علامت فود گرید در آن ها وجود نداشته باشد. از طرف دیکر به علت حساسیت این ماده به گرما و انتشار مواد سمی به محتویات داخل ظرف استفاده از موادغذایی گرم تنها در برخی از مواد قابل استفاده است. به همین علت لیوان های یکبار مصرف کاغذی تولید شدند.

 این لیوان ها به دلیل استفاده از مواد گیاهی در آن در مقابل نوشیدنی های گرم مانند چای و قهوه مناسب بوده و برای بدن انسان مشکلی به وجود نمی آورند. با این حال امروزه این لیوان ها با پلاستیک های گوناگون تولید شده که برخی از آن ها تحت عنوان پلاستیک های گیاهی شناخته شده اند. این مواد نیز همچون لیوان های کاغذی باعث مسمومیت نشده و از طرفی در محیط زیست تحت شرایط خاص تجزیه خواهند شد. از این رو مشکلات زیست محیطی ظروف یکبار مصرف را به دنبال ندارند. در اسین مطلب جهت برسی مواد اولیه و اهمیت آن در تولید لیوان های یکبار مصرف توضیحاتی داده میشود.

از چه مواد اولیه برای تولید لیوان یکبار مصرف استفاده میشود

مواد اولیه برای تولید لیوان های یکبار مصرف :

همان طور که گفته شد لیوان های یکبار مصرف با مواد بسیار متنوعی ساخته میشوند. اما به طور کلی این مواد به دو دسته بزرگ تقسیم شده اند. این دو دسته طبق جنس آن ها نام گذاری شده اند. این مواد عبارتند از لیوان یکبار مصرف پلاستیکی و لیوان کاغذی است. هر یک از این دو دسته ویژگی ها و مزایای خاص خود را دارند. اما به طور کلی بسیاری از لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی به خصوص مواردی که با پلی استایرن تهیه میشود بسیار خطرناک بوده و باید حتما به علامت فود گرید در آن ها توجه داشته باشید.

با این حال لیوان های کاغذی نیز محدودیت های بسیاری در خصوص مصرف دارند. مقاومت بسیار کم کاغذ در مقابل رطوبت باعث شده که مدت زمان استفاده از این لیوان ها در زمان مصرف اندک باشد. با این حال چه در نوشیدنی های گرم و چه در نوشیدنی های سرد یکی از موارد پر مصرف در بسیاری از کشور های دنیا میباشد. در ادامه به برسی و معرفی هر یک از این دو دسته پرداخته شده و ویژگی های و مزایای هر یک را بیان میکنیم.

معرفی لیوان های کاغذی :

این لیوان ها عموما با استفاده از مواد گیاهی ( معمولا به کاغذ های بازیافتی) و یک لایه روکش محافظ تهیه میشود. این لیوان ها برای تمامی انواع نوشیدنی ها طول مصرف اندکی داشته و پس از ریختن مایعات در آن معمولا استفاده مجدد از آن چندان قابل انجام نیست. از طرفی به دلیل عدم وجود مواد سمی در این لیوان ها مسمومیت های غذایی در خصوص مصرف نوشیدنی های گرم وجود نداشته و از این رو در بسیاری از مراکز مصرف و توضیع این نوشیدنی ها از لیوان های کاغذی استفاده میشود.

از چه مواد اولیه برای تولید لیوان یکبار مصرف استفاده میشود

از طرفی لیوان های کاغذی تجزیه پذیر میباشند. به همین علت باعث آلودگی های زیست محیطی نشده و پس از گذشت چند ماه توسط عوامل زیستی مانند میکرو ارگانیسم ها و شرایط آب و هوایی تجزیه میشوند. به طور معمول به دلیل برخی از محدودیت ها و مشکلات در تولید ظروف کاغذی ، قیمت این ظروف بالاتر از لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی میباشد. در ادامه به برسی و معرفی این لیوان ها خواهیم پرداخت.

معرفی لیوان های پلاستیکی :

همان طور که گفته شد ، نقش پلاستیک ها در تولید ظروف یکبار مصرف به خصوص انواع لیوان ، بسیار گسترده بوده و در انواع فراوانی تولید میگردد. از طرفی هم ویژگی ها و ساختار انواع پلاستیک با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارد. اما با این حال این ماده برای بسیاری از مصارف غذایی محدودیت های حساسی دارند. به طور کلی محصولات پلاستیکی که در رابطه با مصرف مواد غذایی باشد باید دارای یکسری از ویژگی ها بوده که در صورت رعایت آن ها نماد فود گرید در آن رعایت میشود. این نماد نشان میدهد که با اسودگی میتوان از آن در خصوص نگهداری از مواد غذایی استفاده کرد.

لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی هم باید دارای این ویژگی ها باشند. لیوان های یکبار مصرف پلاستیکی دارای هزینه به مراتب کمتری نسبت به لیوان های کاغذی میباشند. مواد اولیه در تولید این پلاستیک ها اغلب  توانایی تحمل حرارت های بالا را ندارند. از این رو برای مصرف نوشیدنی های گرم ، تنها باید توسط لیوان های پلاستیکی مخصوص و یا لیوان های کاغذی استفاده گردد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام