رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

امروزه ظرف‌های پلاستیکی به‌دلیل ضررهای زیادی که برای بدن به‌وجود می‌آورد جایگاه بسیار کمی در میان مردم دارند. در میان حذف شدن ظروف پلاستیکی در میان افراد، ظروف گیاهی و کاغذی جایگزین آن‌ها شده است که هم از نظر سلامت و هم محیط زیست مشکلی پیش نمی‌آورد. یکی از اصلی‌ترین موضوع که در ظروف گیاهی مشاهده خواهید کر، استفاده از مواد اولیه گیاهی بوده، همچنین تفاوت مهمی که شما در ظروف گیاهی با ظروف پلاستیکی مخصوصاً در لیوان‌های یکبار مصرف آن مشاهده می‌کنید مواد اولیه آن بوده که قبل از رفتن در خط تولید استفاده می‌شود.

مواد اولیه ظروف گیاهی از چه چیزی ساخته شده‌اند؟

در ابتدا برای اینکه بهتر بتوانید متوجه شوید که چه نوع موادی برای ساخت ظروف گیاهی استفاده می‌شود باید بدانید که این ظروف تنها به ظروف یک‌بار مصرف عرضه شده در بازار محدود نشده است. بلکه این ظروف شامل ظروف گیاهی و ظروف بامبو می‌شوند که هریک از آن‌ها از یک مواد اولیه و ساختار خاص خودشان ساخته شده‌اند.

 البته این دو نوع ظرف در مواد اولیه شباهت‌هایی نیز دارند و کاملاً از هم جدا نبوده‌اند. به‌عنوان مثال باید به خط تولید ظروف یک‌بار مصرف اشاره کرد که باهم هستند، تمام ظروف یک‌بار مصرف گیاهی یا پلاستیکی توسط دستگاه‌های تخصصی و ماشین آلات مهندسی ساخته می‌شوند. تقریباً بیش‌تر ظروف گیاهی از پلیمرهایی ساخته می‌شوند که آسیبی به محیط زیست نمی‌رسانند و همچنین باتوجه به اینکه در ساختار این ظروف پلیمرهای گیاهی استفاده شده از قیمت پایین‌تری برخوردار هستند.

بررسی مواد اولیه ظروف گیاهی

همان‌طور که در مغازه‌ها مشاهده می‌کنید انواع مختلفی از ظروف گیاهی در بازار ارائه می‌شود که هرکدام م از آن‌ها یک‌سری مواد اولیه منحصربه‌فرد خودشان ساخته شده‌اند. تاریخچه و پیشینه ظروف گیاهی به مواد اولیه‌ای به‌نام پلیمر گیاهی باز گشته است. این پلیمرها به‌صورت اختصاصی برای شرکت‌ها توسط گیاه‌های مختلف مانند ذرت، نشاسته، نیشکر و غیره تولید می‌شوند و آن‌ها از مقاومت پایینی برخوردار هستند. نشاسته به‌طور کلی مقاومت بسیار پایینی در برابر آب دارد و سریع تغییر شکل می‌دهد.

شرکت‌ها برای اینکه بتوانند یک محصول با کیفیت به بازار عرضه کنند آمدند این پلیمرهای گیاهی را با مواد گیاهی ترکیب کردند و بعد از آن محصول را به بازار ارائه دادند. به‌عنوان مثال تولید کنندگان در هنگامی که قصد تولید ظروف گیاهی را دارند از پلیمرهای نشاسته ذرت استفاده می‌کنند و به این پلیمرها موم عسل یا اسید چرب اضافه کرده‌اند تا به یک مقاومت نسبی برسد.

گرانول یا همان گرانول گیاهی یکی دیگر از موادهای اولیه در ساختار تولید ظروف گیاهی بوده است. همان‌طور که در توضیحات ذکر شد متوجه این موضوع شدید که برای ایجاد مقاومت ظروف گیاهی در برابر آب آمدند پلیمرهای گیاهی را با موم عسل یا اسیدهای چرب ترکیب کردند. در ادامه این روند تولید ظروف گیاهی یک‌بار مصرف کارشناسان به مواد تولید شده یک ترکیب گیاهی به‌نام گرانول را اضافه می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود ظروف برای رفتن به خط تولید آماده شود.

انواع ظروف یک‌بار مصرف گیاهی

ظروف یک‌بار مصرف

در آماده سازی مواد اولیه تولید ظروف یکبار مصرف به‌جز خمیر ذرت از خمیر نیشکر نیز استفاده می‌شود، در این ظروف گیاهی باتوجه به اینکه از مواد اولیه گیاهی تشکیل شده‌اند پس از سه ماه ماندن در طبیعت تجزیه می‌شوند و به محیط زیست آسیب نمی‌رسانند. اصولاً تمامی ظروف گیاهی ارائه شده در بازار از پلیمرهای گیاهی ترکیب شده با نام‌های خمیر ذرت، باگاس، خمیر نیشکر و… ساخته شده‌اند.

شما برای اینکه بتوانید تفاوت را در میان ظروف یک‌بار مصرف پلاستیکی و گیاهی تشخیص دهید لازم بوده به‌سراغ مواد اولیه آن‌ها بروید. به‌عنوان مثال در ساخت لیوان‌های کاغذی از تراشه‌های چوب یا فیبرهای سلولزی استفاده شده اما این موضوع در ظروف یک‌بار مصرف گیاهی کاملاً برعکس بوده به‌گونه‌ای که تمامی مواد به کار برده شده در این محصول کاملاً گیاهی بوده است و همین موضوع باعث شده تا زمان کمی برای تجزیه شدن در طبیعت بگذرانند. در ظروف یک‌بار مصرف کاغذی این موضوع تقریباً نیازمند بیست سال زمان بوده، بنابراین مشخص می‌شود که از مواد اولیه ناسازگار با طبیعت در تهیه آن استفاده شده است.

ظروف بامبو

در این دسته‌بندی ظروف غیر یک‌بار مصرف گیاهی از هیچ متریال مصنوعی استفاده نشده و تمام آن‌ها از چوب بامبو تهیه می‌شوند. ایده اولیه ظروف گیاهی بامبو مطعلق به کشور چین بوده، بامبو یک گیاه بوده اما در بسیاری از موارد این موضوع را افراد اشتباه می‌کنند و آن‌ را درخت می‌نامند. بامبو یک علف هرز با ریشه بسیار قوی بوده که تولیدکنندگان می‌توانند از این مورد در تهیه ظروف سازگار با طبیعت و سالم استفاده کنند.

شاید برایتان جالب باشد که در تهیه ظروف بامبو در ابتدا تراشه‌هایی از گیاه را که از ساقه جدا شده به‌همراه ساقه کلفت و مقاوم گیاه مامبو ترکیب می‌کنند. این ترکیب به‌وجود آمده خاص برای تهیه ظروف بامبو به خط تولید می‌رود. ظروف بامبو باتوجه به اینکه از مواد کاملاً گیاهی تشکیل شده، امکان شکستگی و ترک در آن‌ها وجود داشته، همچنین مورد دیگر که بسیار مهم بوده و باید به آن توجه کنید این است که بامبو بسیار آب دوست است و نباید به هیچ وجه به‌مدت طولانی درون آب قرار بگیرد.

کاربرد ظروف گیاهی

کاربرد ظروف گیاهی

همان‌طور که از مواد اولیه این محصول سالم بودن آن مشخص بوده و طرفداران زیادی از این بابت داشته، به‌گونه‌ای که بسیاری از رستوران‌ها برای غذای بیرون‌بر از این نوع ظروف استفاده می‌کنند. حتی بسیاری از افراد در مهمانی‌های بزرگ خود به‌جای ظروف شیشه‌ای برای پذیرایی از ظروف گیاهی استفاده کرده‌اند. ظروف گیاهی کاربردهای متنوع دیگری دارد که باید به تولید لیوان و انواع مختلف ظروف، روکش‌های قرص و استفاده در موارد دیگر پزشکی، روکش نشا کاری، گلدان نشا، تولید اسباب بازی برای کودکان و تولید محصولات کشاورزی اشاره کرد.

کلام آخر

مواد اولیه هر وسیله‌ای به‌خصوص ظروف نشان دهنده این بوده که چقدر برای بدن مفید یا مضر هستند. پلیمرهایی که در ساخت ظروف گیاهی استفاده می‌شود هم در سلامت جسمی بدن افراد و هم حفظ محیط زیست تأثیر نمی‌گذارند و این پلیمرها جان و محیط را به خطر نمی‌اندازند. گاهی از مواقع ممکن بودی افرادی ظروف یک‌بار مصرف گیاهی را با ظروف یک‌بار مصرف درکنار یک‌دیگر بگذارند که این‌کار نادرست است و ممکن بوده سلامت افراد را به خطر بیندازد.

 

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام