رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

ویژگی ها و خصوصیات مکانیکی پلیمر ها به دلیل نوع اتصالات و مواد مختلف متفاوت میباشد. به طور کلی این ویژگی ها کاربرد های این مواد را برای ساخت انواع پلاستیک تشکیل میدهند. ویژگی های مکانیکی شامل مقاومت های کششی و فشاری میشود. و این ویژگی های پلیمر در ایجاد خصوصیات پلاستیک ساخته شده از آنها تأثیر گذار هستند. این پلیمرها خود از مواد کوچکتری به نام مونومر تشکیل شده اند. مونومر ها طی فرآیندی به نام بسپارش به پلیمرها تبدیل میشوند. که این فرآیند نقش بسیاری در ایجاد ویژگی های مکانیکی پلیمرها دارد. در این مطلب به برسی این ویژگی ها خواهیم پرداخت.

معرفی خواص و ویژگی های مکانیکی پلیمر ها :

خواص و ویژگی های اصلی پلیمر شامل مقاومت های مختلف آنها نسبت به شرایط مختلف میباشد. البته انواع این مواد تفاوت های بسیاری در زمینه مقاومت دارند. پلیمرها به عنوان موادی «مقاوم» ، «چقرمه» و شاید «شکل‌پذیر» شناخته میشوند. مقاومت، چقرمگی، و چکش‌خواری، همگی از جمله خواص مکانیکی پلیمرها هستند. مقاومت های فیزیکی شامل مقاومت کششی ، مقاومت فشاری ، ویژگی ازدیاد طول میباشد. البته این ویژگی ها تنها خصوصیات مکانیکی پلیمر ها را تشکیل میدهد. این مواد دارای انواع مصنوعی و طبیعی میباشند. که ویژگی های مکانیکی پلیمر های مصنوعی عموماً شبیه به یکدیگر است. البته در پلیمر های مصنوعی تفاوت های بسیاری در ساختار آن وجود دارد. از این رو باعث تجزیه پذیری بالای این مواد شده است. در ادامه به برسی هر یک از انواع ویژگی های پلیمر پرداخته میشود.

معرفی و برسی ویژی های مکانیکی پلیمر

ویژگی مکانیکی مقاومت در پلیمر ها :

ویژگی مقاومت عموما به دلیل نوع و اتصالات مونومر ها درفرآیند بسپارش در پلیمر صورت میگیرد. به طور کلی نقش مقاومت در تولید هر محصولی یکی از موارد خاص و مهم است. برای مثال در تولید یک صندلی پلاستیک مقاومت فشاری و و کششی لازم بسیار اهمیت دارد. و از طرف دیگر برای ساخت یک لاستیک دوچرخه به دلیل تحمل نیرو های واره به لاستیک از طرف سطح و وزن فرد دوچرخه سوار ویژگی الاستیک در لاستیکها بسیار با اهمیت است. در ادامه به برسی انواع ویژگی های مقاومت در پلیمر ها پرداخته میشود.

مقاومت فشاری :

در برخی از کاربرد های پلاستیک به خصوص در صنایع ساختمان سازی استفاده از پلاستیک های دارای مقاومت فشاری کاربرد زیادی در زمینه ساخت لوله های ساختمانی دارد. به طور کلی مقاومت فشاری، نوع دیگری از مقاومت‌های مکانیکی است. از پلیمر های مهم در این زمینه HDPE میباشد.

مقاومت کششی :

مقاومت کششی برای ماده­ای که باید تحت فرآیند کشش قرار ‌گیرد، بسیار حائز اهمیت است. الیاف از جمله موادی هستند که به مقاومت کششی بالایی نیاز دارند. در برخی از مواد پلاستیکی به خصوص در موارد صنعتی استفاده از پلیمر ها به روش های خاصی برای ایجاد مقاومت کششی مناسب بسیار لازم و با اهمیت است.

مقاومت الکتریکی :

پلاستیک ها به دلیل خصوصیت آنتی استاتیک دارای مقاومت الکتریکی بالایی هستند. بسیاری از پلیمر ها که عموما از نوع مصنوعی میباشند، دارای مقاومت الکتریکی بالایی هستند. این ویژگی آن ها را برای استفاده در صنایع الکترونیکی بسیار با اهمیت کرده است.

معرفی خواص و ویژگی های مکانیکی پیلمر ها مختلف

ویژگی مکانیکی چقرمگی در پلیمر :

ویژگی چقرمگی در برخی از پلیمر ها به مواد ایجاد شده توسط آن این امکان را میدهد که درتحت یک بار مشخص صرفا خم شده ولی نشکنند. به عبارت دیگر چقرمگی به صورت توانایی و قابلیت پلیمر در جذب انرژی اعمال شده به آن (سطح زیر نمودار تنش-کرنش) تعریف می‌گردد. پلیمرهای چقرمه در اثر اعمال نیرو تسلیم می‌شوند ولی نمی‌شکنند. در حالی که پلیمرهای شکننده قابلیت انرژی بسیار کمی را دارند و تحت بار می‌شکنند. تنش تسلیم جایی است که ماده پلیمری از محدوده رفتار الاستیک خود خارج شده و شروع به نشان دادن رفتار پلاستیک می‌کند. در نقطه تسلیم، نیرو یا تنش اعمال شده به پلیمر آن‌قدر زیاد شده است که زنجیرهای پلیمری مقاومت مکانیکی خود را از دست می‌دهند.

نتیجه گیری :

خواص مکانیکی پلیمر ها ارتباط زیادی با کاربرد آنها دارد. در واقع کاربرد مواد پلاستیکی ساخته شده توسط پلیمر ها به مقاومت آن ها در شرایط مختلف بستگی دارد. همچنین برای طراحی و تولید محصولات از مواد پلیمری توجه زیادی به این خواص میشود. به این صورت که اگر یک پلیمر دارای یک مقاومت خاص باشد ، روند طراحی و تولید با توجه به آن مقاومت خاص پایه ریزی میشود. در این مقاله به معرفی  ویژگی ها و خصوصیات مکانیکی پلیمر ها پرداختیم.

 

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام