رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

پلاستیک نسوز چیست؟ با اضافه کردن فلوئور به برخی از پلیمر های نسوز ایجاد میشوند. برای شناخت بهتر پلاستیک های نسوز باید ابتدا در خصوص ماده فلوئور بیشتر اطلاع داشته باشید. فلوئور موجود در پلاستیک های نسوز یک عنصر تک ظرفیتی بوده و در بین عناصر جدول تناوبی بالاترین الکترونگاتیویته را دارد. واکنش پذیری عنصر فلوئور بسیار زیاد بوده و با بسیاری از عناصر دیگر تشکیل پیوند می‌دهد. عنصر فلوئور در گروه هالوژن ها جای گرفته است. از این ویژگی فلوئور استفاده شده و در مواد پلیمری ترکیب میشود. که نتیجه آن تولید پلاستیک های نسوز میباشد. در ادامه بیشتر در خصوص این پلاستیک ها توضیح میدهیم.

پلاستیک نسوز چیست :

به طور کلی پلاستیک های نسوز به پلاستیک هایی گفته میشوند که مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما دارند. پلاستیک های نسوز با استفاده از پلیمر های فلوئور دار ایجاد میشوند. با افزودن یک یا چند اتم فلوئور به مولکول “وینیل” این پلاستیکها با خواص مقاومت در برابر حلال ها و مقاومت در برابر عوامل جوی و ماوراء بنفش تولید میشوند. این نوع پلاستیک ها دارای انواع مختلفی است که هر کدام از آن دارای کاربرد خاص خود هستند. در ادامه سعی شده است که به صورت مختصر انواع پلاستیک های نسوز را مورد برسی قرار دهیم.

انواع پلاستیک های نسوز :

پلاستیک های نسوز بر اساس اضافه کردن عنصر فلوئور در پلیمر مورد نظر دارای انواع مختلفی هستند. این موارد شامل پلاستیک های ساخته شده با سه پلیمر پلی وینیل فلوراید (P.V.F) ، پلی تترا فلورواتیلن (P.T.F.E) و پلیمر A.B.S میباشد. از این رو در ادامه به معرفی این دو مورد خواهیم پرداخت.

پلی وینیل فلوراید (P.V.F) :

پلاستیک های نسوز تولید شده از پلیمر PVF دارای دوام عالی میباشند. البته این ماده کمترین مقاومت شیمیایی را در بین فلوئوروپلیمرها دارد. از پلاستیکهای ایجاد شده توسط نوع دیگری از این پلیمر به نام PVDF که دارای مقاومت بالاتری بوده و خواص به خصوصی نیز دارد. از جمله این ویژگی ها می توان به مقاومت الکتریکی بسیار بالای آن اشاره کرد. همچنین این پلیمر در برابر شعله نیز بسیار مقاوم است. حال با در کنار هم قرار دادن این دو خاصیت این پلیمر به یکی از بهترین مواد برای استفاده به عنوان عایق های سیم های الکتریکی تبدیل کرده است. با توجه به همین توضیحاتی که داده شد این پلیمر مصرف بسیار زیادی در زمینه صنایع شیمیایی، برای تولید انواع لوله ها و بطری پلاستیکی و ظروف نگهداری دارد.  به طور کلی خصوصیت اصلی پلاستیک های نسوز تولید شده توسط پلیمر های پلی وینیل فوراید دارای ویژگی های عالی، مقاومت کششی بالا و مقاوم در برابر دما و سایش هستند.

پلیمر پلی تترا فلئورواتیلن با نام P.T.F.E :

پلیمر پلی تترا فلئورواتیلن با نام P.T.F.E یک پلیمر مصنوعی یا سنتتیک از تترافلوئورواتیلن است که کاربردهای بسیار فراوانی دارد. این ماده بیشتر با نام تجاری تفلون که متعلق به شرکت Chemours است شناخته می‌شود. البته نوع دیگری از تفلون ها وجود دارد که با نام تفلون بکر (Virgin Teflon) شناخته میشود. تفاوت تفلون بکر با نوع دیگر آن در این است که در ساخت تفلون بکر از هیچگونه مواد بازیافتی استفاده نشده‌است، در حالیکه در تفلون‌های رده مکانیکی گاهی درصدی از تفلون بازیافت شده‌است. تفلون بکر توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تأیید شده و بیشتر در صنایع داروسازی و غذایی کاربرد دارد.

پلیمر A.B.S :

پلیمر ABS یکی از انواع پلیمرهای ساخت انواع پلاستیک های ترموپلاست میباشد. این پلیمر به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد و قیمت مناسب، در دسته‌ی پرکاربردترین پلیمرهای صنعت تزریق پلاستیک قرار می‌گیرد. نام دیگر پلیمر های A.B.S آکریلونیتریل بوتادین استایرن است. این نوع از پلیمرها  از یک پلیمر ترموپلاستیکی بسیار متداول بوده که در زمینه های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پلیمر درواقع نوعی تری‌پلیمر بوده و از پلیمریزاسیون سه مونومر به وجود آمده است. پلیمر ABS دارای کاربردهای بسیار زیادی است و تقریبا می‌توان در بیشتر صنایع از آن استفاده کرد. استفاده از این پلیمر در فرآیند تزریق پلاستیک بسیار رایج است. از آنجا که ABS پلیمری در دسترس است می‌توان آن را در ساخت نمونه‌های اولیه از محصولی خاص به کار برد. نوع واکنش شیمیایی این ماده با مواد غذایی آن را برای ساخت ظروف نگهدارنده‌ی غذا نیز مناسب می‌سازد. ABS در جوشکاری نیز کاربرد زیادی دارد. همچنین این پلیمر ها برای ساخت پلاستیک های نسوز میباشند.

نتیجه گیری :

پلاستیک های نسوز یکی از انواع پلاستیک میباشد. این نوع از پلاستیکها اغلب با استفاده از پلیمر های دارای فلئور تولید میشوند. این پلاستیک ها دارای مقاومت مناسب یدر خصوص حرارت و گرما هستند. در این مقاله به صورت مختصر معرفی پلاستیک های نسوز و انواع آن را مورد برسی قرار دادیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام