رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

پلاستیک پلی استایرن چیست ؟ یکی از انواع پلاستیک بوده که از پلیمرهای استایرن تشکیل شده است. این نوع از پلاستیک ها ظرفیت گرمایی این نوع از پلاستیک ها بسیار بالا میباشد. از این رو عیاق حرارتی بسیار مناسبی هستند. لذا از مهمترین کاربرد های PS در تولید عایق های ساختمانی میباشد. اما به دلیل این ویژگی در ظروف یکبار مصرف نیز کاربرد زیادی دارند. قرار گیری مواد غذایی گرم در پلی استایرن باعث گرم و تازه ماندن آن به مدت زمان طولانی خواهد شد. در این مطلب به توضیحی در خصوص معرفی و برسی پلاستیک های PS خواهیم پرداخت.

معرفی پلاستیک پلی استایرن :

زنجیره اتصالات پلیمر های پلی استایرن پلی استایرن پیچیده میباشد. این اتصالات یکی از طولانی‌ترین صف‌های کربنی در مواد شیمیایی است. PSها در دسته فنیل‌ها قرار می‌گیرند. پلی استایرن حاوی اکثر کربن‌ها و هیدروژن‌های عناصر شیمیایی است و با فرمول n(C8H8) شناخته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی پلی استایرن تلفیق پیوند واندروالسی در کوتاه‌ترین مدت‌زمان ممکن در زنجیره‌های پلیمرهاست. هرچقدر که این زنجیره‌های کربنی طولانی‌تر شوند نیرو کششیان آن‌ها هم بیشتر می‌شود و این موضوع دقیقاً همان نکته‌ای‌ است که باعث کارآمد شدن پلی استایرن می‌شود. تمامی این توضیحات بیشتر از هر چیزی توضیحات علمی پلی استایرن هستند، اما به بیانی ساده‌تر، پلی استایرن ترکیبی پلیمری یا همان مواد اولیه پلاستیک بسیار سخت است. این ترکیب بر عکس تمام توضیحات پیچیده‌ای که در مورد آن گفتیم، بسیار ساده تولید می‌شود و یکی از کارآمدترین پلاستیک‌های ساخته شده توسط بشر است.

معرفی خواص پلاستیک پلی استایرن PS

نحوه پیدایش پلاستیک پلی استایرن :

پیدایش پلاستیک پلی استایرن از سال 1839 شروع شد. در این سال اولین بار توسط ادوارد سایمون کشف شد. تهیه تجاری منومر استایرن و پلیمریزاسیون آن به سال 1934 بر می‌گردد که کمپانی «داو» توانست استایرن را از فراورده‌های نفتی سنتز نماید و سپس آن را پلیمریزه کند. در همان زمان مشابه این فرایند مراحل تکمیلی خود را در آلمان غربی می‌گذراند.

از پلاستیک پلی استایرن در جنگ های جهانی نیز استفاده شد. بعد از جنگ جهانی دوم کاربرد این ماده در سال‌های بعدی نه تنها به عنوان یک عایق الکتریسیته گران‌قیمت شناخته نشود، بلکه به عنوان یک پلاستیک گرمانرم، ارزان و با خواص خوب تولید و معرفی شد. با طی گذر زمان و با انتشار تئوری‌های مختلف (از جمله تئوری هرمان استاودینگر در سال 1922 در مورد پلیمر)، در نهایت شرکت BASF در ابتدای سال 1950 یک فرایند دو مرحله‌ای برای تولید فوم پلی استایرن را گسترش داد.

برای تولید پلاستیک پلی استایرن در مرحله اول شامل تهیه دانه‌های حاوی توزیع یکنواخت عامل پف زا توسط روش پلیمریزاسیون سوسپانسیونی مونومر استایرن بوده که در مرحله دوم این ماده در داخل یک قالب فرایند می‌گردد. سهولت تولید محصول به هر شکل و اندازه از مزایای این روش بوده که باعث توسعه آن شد. این ماده اولین بار در سال 1950 تولید گردید. در ادامه برای ساختار پلی استایرن PS توضیحات بیشتری میدهیم.

ساختار پلی استایرن PS :

ساختار پلی استایرن PS توسط مونومر‌های استایرن تشکیل میشود. هر واحد استایرن هم دهنده و هم گیرنده الکترون فعال داردبه همین دلیل مهم‌ترین خاصیت پلی استایرن، توزیع وزن مولکولی تحت شرایط پلیمرزاسیون است. این موضوع، به زبان ساده و غیر علمی به مقاومت بالای این پلاستیک در مقابل آب و یا سایر حلال‌ها اشاره دارد. به عبارت دیگر از نظر شیمیایی،یک هیدروکربن طویل زنجیر است که در آن مراکز متغیر کربنی به گروه‌های فنیل (نامی که به بنزن حلقه‌ای داده می‌شود) متصل هستند . فرمول شیمیایی آن ( c8h8)n می‌باشد؛ این ماده حاوی مول‌های عناصر شیمایی کربنی و هیدروژن می‌باشد. ترکیب همین مواد است که باعث می شود  یکی از بهترین انتخاب ها برای لایه داخلی ساندویچ پانل ها باشد.

معرفی کاربرد پلاستیک پلی استایرن PS چیست

خواص PS :

این پلاستیک ها دارای وزن بسیار کم و هزینه پایین برای تولید میباشند. همچنین پلی استایرن دارای مقاومت مناسب کششی و فشاری مناسب برای نگهداری مواد غذایی میباشد. یکی دیگر از مهمترین خواص و ویژگی های PS ظرفیت گرمایی بالای آن است. به سیله این خصوصیت استفاده از آن در ظروف یکبار مصرف دو چندان شده است. به کمک این خواص از این پلاستیک مواد غذایی گرمای خود را دیر تر از دست میدهند. از این رو زمان بیشتری تازه میمانند. در حال حاظر استفاده از این پلاستیک برای تولید ظروف یکبار مصرف مناسب برای مواد غذایی گرم گسترش چشم گیری داشته است.

نتیجه گیری :

پلاستیک های پلی استایرن وزن بسیار پایینی دارند. برخلاف زنجیره پیچیده روش های تولید آن ساده میباشد. از این رو هزینه تولید پلی استایرن نیز پایین است. از طرفی این مواد عایق مناسب حرارتی هستند. لذا برای استفاده در ظروف یکبار مصرف جهت نگهداری موادغذایی گرم استفاده میشود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام