رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

پلی اتیلن سبک و یا همان LDPE یکی از انواع پلاستیک های دسته بندی پلی اتیلن میباشد. این ماده همچون دیگر پلاستیکهای PE ترموپلاست است. از این رو با دیدن گرما میتوان حالت پذیری مناسب برای قالب گیری را به آن داد. همچنین تولید این ماده به دلیل استفاده از مواد اولیه در دسترس ارزان و به صرفه میباشد. چگالی پلاستیک پلی اتیلن سبک LDPE بسیار پایین میباشد. به لطف این چگالی وزن این ماده نیز بسیار کم است. از این رو از این پلاستیکها برای تولید بسته بندی ها استفاده میشود. در این مطلب به برسی و معرفی پلاستیک های LDPE خواهیم پرداخت.

معرفی پلاستیک LDPE :

پلی اتیلن یک ترموپلاستیک سبک وزن و بادوام با ساختار متغیر کریستالی است. این ماده یکی از پلاستیک‌های پرمصرف در جهان است (به طوری که سالانه ده‌ها میلیون تن از این ماده در سراسر جهان تولید می‌شود). از پلی اتیلن در مصارف مختلف برای فیلم‌ها، لوله‌ها، قطعات پلاستیکی و … در صنایع مختلف (بسته‌بندی، خودرو، برق و غیره) استفاده می‌شود. پلی اتیلن از پلیمریزاسیون مونومر اتیلن (یا اتن) ساخته می‌شود. فرمول شیمیایی پلی اتیلن(C2H4)  است.

معرفی کاربرد پلاستیک پلی اتیلن سبک یا LDPE در بسته بندیچیست

نحوه تولید پلی اتیلن سبک :

این ماده به وسیله فرآِیند پلیمریزاسیون رادیکال های آزاد تولید میشود. طری این فرآیند اتصالات بین مونومر های اتیلن شکل گرفته و ساختار این پلاستیک را تشکیل میدهد. به عبارت دیگر پلی اتیلن با افزودن یا پلیمریزاسیون رادیکال مونومرهای اتیلن (الفین) ساخته می‌شود. (فرمول شیمیایی اتن – C2H4). برای انجام پلیمریزاسیون پلی اتیلن از کاتالیزورهای زیگلر-ناتا و متالوسن استفاده می‌شود. در تولید پلی اتلین های سبک LDPE فضای بین اتصالات مونومر ها افزایش پیدا کرده و باعث ایجاد جرمی با چگالی پایین خواهد شد. این پلاستیکها دارای انواع بسیاری هستند.

انواع پلی اتیلن سبک :

به طور کلی پلی اتیلن های سبک به دو دسته اصلی تقسیم میشوند. این موراد عبارتند از پلاستیک های پلی اتیلن سبک معمولی LDPE و پلی اتیلن سبک خطی LLDPE میباشد. این دو مورد البته پلیمر های دسته بندی اتیلن ها بسیار فراوان است. انواع این پلاستیک ها دارای کاربرد ها و مزایای خاص خود هستند. در ادامه توضیحاتی در خصوص کاربرد و مزایای پلی اتیلن سبک LDPE داده خواهد شد.

خصوصیات پلاستیک LDPE :

پلاستیک های پلی اتیلن سبک یا هما پلی اتیلن با چگالی کم که با نام دیگر آن  شناخته میشود LDPE  به دلیل وزن کم در مقابل مقاومت مناسب برای ساخت انواع بسته بندی ها استفاده میشود. از طرفی هم این پلاستیک در مقابل حرارت تولید ماده سمی نمیکند. از این رو استفاده از آن در ظروف و بسته بندی های صنایع غذایی و دارو گسترش چشمگیری داشته است. از طرفی LDPE مخفف Low Density Poly Ethelene، یک پلیمر نیمه سخت و نیمه شفاف است. این نوع پلی اتلین در مقایسه با HDPE، دارای درجه بالاتری از شاخه‌های زنجیره‌ای جانبی کوتاه و بلند میباشد. پلی اتیلن سبک در فشار بالا در بازه 1000-3000 بار و در بازه دمایی 80-300 درجه سانتیگراد از طریق فرآیند پلیمریزاسیون رادیکال آزاد تولید می شود. LDPE از 4000 تا 40،000 اتم کربن تشکیل شده است که دارای شاخه‌های کوتاه زیادی میباشد.

کار برد پلی اتلین سبک LDPE در صنایع دارو سازی برای بسته بندی دارو ها

کاربرد های پلی اتیلن سبک :

همان طور که گفته شد ، این ماده یکی از پلاستیک های غیر سمی و بدون خطر است. استفاده از پلی اتیلن سبک یا LDPE در صنایع بسته‌بندی – به لطف کم هزینه بودن و قیمت مقرون به صرفه این نوع پلی اتیلن و انعطاف پذیری خوب، پلی اتیلن سبک در صنعت بسته بندی برای بطری‌های نگهدای و حمل و نقل دارویی و لوله‌های وسایل پزشکی (سرم، سوند و …)، کیسه‌های زباله، بسته‌بندی مواد غذایی (مواد منجمد، خشک و غیره)، لمینیت‌ها و … مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کاربرد LDPE در صنایع ساختمانی :

کاربرد پلی اتیلن سیک در صنایع ساختمانی نیز گسترش زیادی دارد. به طور کلی در صنایع لوله و اتصالات – از پلی اتیلن با دانسیته پایین یا پلی اتیلن سبک به دلیل خاصیت پلاستیکی بودن و جذب کم آب و همچنین مقاومت در برابر فرسایش هوا و قابلیت انعطاف زیاد در ساخت لوله‌های آب و شیلنگ در صنایع تولید محصولات لوله و اتصالات مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نتیجه گیری :

پلی اتیلن سبک و یا همان LDPE یکی از پلاستیک های ترموپلاست از دسته اتیلن ها میباشد. این پلاستیکها دارای چگالی کم در مقابل مقاومت کششی مناسب هستند. به دلیل تولید ارزان در کنار عدم وجود مواد غیر سمی در آن ها ، استفاده از آن در ظروف و بسته بندی های مواد غذایی و دارویی رواج بسیاری دارد.

 

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام