رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

علت کردر بودن برخی از پلاستیک ها به ویژگی ذاتی انواع آن برمیگردد. در واقع مواد پلاستیکی تنها به یک ماده محدود نمیشود. این مواد دارای طیف بسیار گسترده ای بوده که هر یک از آن ها خصوصیات منحصر به فردی دارند. از این رو کدر بودن و یا شفافیت برخی از آن ها تا حد زیادی به انواع آن بستگی دارد. با این حال با استفاده از برخی افزودنی ها میتوان تا حدی شفافیت را در مواد پلاستیکی ایجاد کرد. به طور کلی استفاده از پلاستیک های شفاف در مصارفی حساس غذایی مانند ظروف یکبار مصرف کاربرد بیشتری دارد. در ادامه در جواب به سوال اینکه چرا برخی از پلاستیک ها کدر هستند توضیحات بیشتری میدهیم.

علت وجود پلاستیک های کدر :

تا به حال به پلاستیک های اطراف خود توجه کرده اید ؟ به دلیل گسترش این ماده در تمامی بخش های زندگی انسان این چیزی است که ما اغلب بدیهی می دانیم. برخی چیزها شفاف هستند. مثلاً بعضی از بطری های نگهداری از آب. سایر محصولات مانند قاب گوشی، برخی از ظروف یکبار مصرف و سطل های زباله همگی مات هستند.

با این حال، چه چیزی باعث مات شدن برخی پلاستیک ها می شود؟ هر چیز مات به سادگی هر چیزی است که مانع از عبور نور از آن شود. این برخلاف موادی است که نیمه شفاف هستند، به این معنی که مقداری نور مجاز به عبور است، یا شفاف، که به همه نور اجازه عبور می دهد. وقتی صحبت از پلاستیک به میان می آید، برخی از آنها به دلیل ساختار شیمیایی آنها مات هستند. برخی دیگر که معمولاً شفاف هستند، می‌توانند با استفاده از مات‌ کننده ( نوعی افزودنی ) اصلاح شوند تا ویژگی کدری به ماده اضافه شود.

چرا برخی از پلاستیک ها کدر هستند

مات کننده چیست :

یک مات کننده رایج دی اکسید تیتانیوم است که یک عنصر آشنا در محصولات روزمره از کرم های ضد آفتاب و لوازم آرایشی گرفته تا رنگ و قرص های دارویی است. در خالص ترین شکل خود، دی اکسید تیتانیوم یک پودر ریز است که یک رنگدانه روشن و سفید است. دی اکسید تیتانیوم دارای خواص پراکندگی نور بسیار خوبی است و هنگامی که در پلاستیک گنجانده می شود، می تواند شکنندگی، محو شدن و ترک خوردگی را که ممکن است در هنگام قرار گرفتن برخی مواد در معرض نور رخ دهد، کاهش دهد.

به خودی خود، یک مات کننده چندان پیچیده به نظر نمی رسد. اما وقتی شروع به فکر کردن در مورد اینکه چرا برخی محصولات مات هستند، چیزها جالب تر می شوند. در برخی موارد، یک ظرف پلاستیکی مات می تواند محتویات آن را از آسیب هایی مانند قرار گرفتن در معرض نور محافظت کند.

به عنوان مثال برخی از کارخانه های لبنی به سمتی حرکت می کنند که از مواد مات در بطری های شیر استفاده کنند. قرار گرفتن در معرض نور می تواند کیفیت شیر را کاهش دهد. مطالعه‌ای در دانشگاه کرنل نشان داد که حتی نور فلورسنت در یک ویترین فروشگاه مواد غذایی می‌تواند ویتامین A و B2 را تجزیه کند و حتی بر طعم شیر تأثیر بگذارد.

چرا برخی از پلاستیک ها کدر هستند

کاربرد پلاستیک های مات :

پلاستیک های مات نه تنها برای محافظت از محصولات بلکه گاهی برای محافظت از مصرف کننده استفاده می شود. هنگامی که Procter & Gamble برای اولین بار شروع به تولید Tide Pods کرد، آنها در یک ظرف شفاف فروخته می شدند. با این حال، زمانی که گزارش هایی مبنی بر مسموم شدن کودکان پس از اشتباه گرفتن غلاف های مواد شوینده با آب نبات آغاز شد، بسته بندی مجدداً طراحی شد. ظرف نارنجی فعلی و مات یکی از اقدامات ایمنی است که برای منصرف کردن بچه ها از جستجوی اشتباه آب نبات انجام می شود.

در حقیقت، اهمیت وضوح و شفافیت بر اساس کاربرد مورد نظر متفاوت است. شرکت کوکاکولا از شما می‌خواهد که بطری‌های 20 اونسی آنها را ببینید. آنها می خواهند که شما با آن نوشیدنی شیرین، قهوه ای و شیرین وسوسه شوید. رستوران‌هایی که یک جعبه پلاستیکی شفاف به شما می‌دهند، از شما می‌خواهند که روز بعد در یخچال خود را باز کنید و باقی مانده‌های خوشمزه‌ای را که به خانه آورده‌اید یادآوری کنید. و افرادی که وسایل نقلیه قدیمی خود را با یک ورقه پلاستیکی مات می پوشانند، می خواهند از اتومبیل خود نه تنها در برابر باد و باران، بلکه از اشعه ماوراء بنفش خورشید محافظت کنند.

دفعه بعد که یک ظرف پلاستیکی را برداشتید، تمام پیامدهای آن پلاستیک را در نظر بگیرید. هنگامی که شما شروع به کشف جهان فراتر از سطح می کنید، حس کنجکاوی ما متولد می شود. این حس شگفتی و توجه عمیق یکی از چیزهایی است که علم را برای ما در اینجا در راه حل های پلیمر بسیار جالب و جذاب می کند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام