رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

چرا پلاستیک ها تجزیه نمیشوند ؟ چرا مواد پلاستیکی به مدت طولانی میتوانند باقی بمانند ؟ چرا شرایط جوی که حتی بر روی فلزات هم تأثیر گذاشته و موجب زنگ زدگی و به طور تدریجی تجزیه آن میشود باز هم پلاستیک را تحت تأثیر قرار نمیدهد؟ در جواب به این سوال میتوان گفت که این ماده به دلیل دارای بودن برخی از ویژگی ها و عدم وجود برخی مواد در آن موجب باقی ماندن آن حتی در مدت زمان بسیار طولانی شده است.

عوامل بسیاری باعث تجزیه تمامی مواد طبیعی میشود. هر یک از این عوامل نیازمند یکسری از ویژگی ها در ماده بوده و طبیعت به طی سالیان دراز که به ثبات خود رسیده باعث به وجود آمدن آن ها شده است. پلاستیک های این ویژگی ها را نداشته و لذا توسط عوامل زیستی غیر قابل تجزیه میباشند. از طرفی یا به علت هزینه های بسیار سنگین و یا به کل عدم توانایی انسان ، عملاً تجزیه مصنوعی این عناصر غیر ممکن میباشد. با این حال امروزه جهت مصارف درست از پلاستیک های بازیافت پذیر به خصوص در ظروف یکبار مصرف استفاده میشود که مشکلات را تا حد بسیار زیادی کاهش داده است. در ادامه به برسی جواب سوال چرا پلاستیک ها تجزیه نمیشوند ؟ خواهیم پرداخت.

چرا پلاستیک ها تجزیه نمیشوند

چرا پلاستیک ها تجزیه نمیشوند :

در جواب به سوال اینکه چرا پلاستیک ها در طبیعت تجزیه باید گفت که به طور کلی این مورد به دو عامل مهم بستگی دارد. این دو عامل باعث تجزیه تمامی مواد در طبیعت میباشد. یکی از این عوامل شامل واکنش های شیمیایی که به واسطه شرایط جوی مانند بران ها و ترکیب شدن آن ها با آب ، اکسید شدن و یا تبخیر و یا ترکیب با گاز های موجود در جو است. دیگر عامل تجزیه مواد در طبیعت وجود میکرو ارگانیسم ها ( انواع میکروب ها و موارد بسیار ریز دیگر) میباشد. این موارد با مصرف مواد در طبیعت به عنوان تغذیه خود آن ها را تجزیه میکنند. به طور کلی پلاستیک ها مقاومت بسیار بالایی در خصوص واکنش های شیمیایی دارند.

ساختار این ماده حتی میتواند در مقابل اسید های بسیار قوی مقاومت بالایی داشته باشد. از این رو میتوان گفت که عملا در طبیعت تجزیه نمیشوند. تنها موردی که پس از سالیان دراز باعث تغییر مواد پلاستیکی میشود فرم فیزیکی آن ها بوده و تنها به صورت فرم پودر مانندی تبدیل میشوند. لذا این مواد در خصوص عامل اول کاملا مصون هستند. در خصوص مورد دوم ، در مواد تشکیل دهنده بسیاری از پلاستیک ها مواد مصرفی میکروارگانیسم ها وجود ندارد و یا ویژگی و نوع اتصالات آن به گونه ای بوده که این موجودات قادر به مصرف آن نیستند. لذا میتوان گفت که در خصوص مورد دوم نیز مصون میباشند. از این رو اغلب پلاستیک ها را میتوان جاودانه نامید. اما با اینحال نمیتوان فواید بی شمار پلاستیک ها را در نظر نگرفت. تجزیه پلاستیک ها میتواند اهمیت زیادی در خصوص حفظ محیط زیست داشته باشد.

چرا پلاستیک ها تجزیه نمیشوند

اهمیت تجزیه مواد پلاستیکی :

اهمیت تجزیه مواد پلاستیکی به دلیل توانایی این ماده در تغییر بسیار فراوان در چرخه محیط زیست میباشد. با ورود این مواد پلاستیکی در دریا ها ماهی و جانداران بسیار زیادی این ماده را با غذای خود اشتباه گرفته و با مصرف آن میمیرند. با مرگ این موجودات چرخه محیط زیست نیز به هم خواهد ریخت. همچنین انتشار مواد شیمیایی پلاستیک ها که به مرور زمان و به تدریج انجام میگیرد.

از طرفی انتشار این مواد باعث مسموم شدن دریا ها و سپس انسان ( با مصرف مواد غذایی دریایی) میشود که هم اکنون هم در بسیاری از کشور ها این مورد اتقاق افتاده است. تجزیه مواد پلاستیکی به مواد طبیعی دیگر از موارد مهم در تولید پلاستیک های گیاهی بوده و امروزه توجه فراوانی به آن میشود. اما به طور کلی به دلیل مزایای بیشمار پلاستیکها نمیتوان آن ها را نادیده گرفت. با این حال بازیافت پلاستیک ها مشکلات این ماده را تا حد زیادی حل میکند. در ادامه توضیحاتی برای شما آورده شده است.

اهمیت بازیافت پلاستیک ها :

این ماده در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد بسیار زیادی دارد. در واقع سهم عظیمی از ساختار هر محصول در هر صنایع را پلاستیک ها تشکیل میدهند. تنها باید دانست که چگونه میتوان از آن ها به درستی استفاده کرد. بازیافت پلاستیک از موارد با اهمیت در این خصوص بوده که امروزه در بسیاری از کشور های پیشرفته جهت جلوگیری از مشکلات آینده از انواع پلاستیک های بازیافت پذیر در صنایع خود استفاده میکنند. از این رو میتوان گفت که بازیافت پلاستیک باعث رفع مشکلات ایجاد شده توسط آن خواهد شد و در صورت شناخت و مصرف صحیح آن میشود در کنار مزایای بی شمار آن بدون ایجاد خطر برای محیط زیست از آن ها استفاده کرد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام