رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

به طور کلی مواد پلاستیکی دارای تحمل حرارتی کمی هستند. از این رو پلاستیکها در معرض گرما میتوانند ترکیبات شیمیایی خود را به محیط منتقل کنند. که در نتیجه این مورد باعث بروز مشکلات و بیماری های زیادی خواهد شد. از مهمترین موارد مرتبط میتوان به سرطان ها و مشکلات گوارشی اشاره کرد. با این حال در پلاستیک های فود گرید به دلیل دارای بودن ویژگی های خاصی که دارند برای مصارف غذایی مناسب بوده و استفاده از آن ایمن است. این مورد به خصوص در ظروف یکبار مصرف باید به طور کامل مورد توجه قرار گیرد.

با این حال برخی از پلاستیک ها دارای تحمل حرارتی بالاتری نسبت به دیگر مواد بوده و برخی از آن ها را میتواند حتی در فر با دمای پایین استفاده کرد. با این حال در صورت نیاز به بکارگیری آن در این تجهیزات حرارتی حتما به علائم مربوطه بر آن دقت نمایید. چرا که حرارت این تجهیزات به خصوص مایکروویو بسیار بالا بوده و احتمال انتشار مواد شمیایی به مواد غذایی بسیار بالاتر خواهد بود. لذا تنها باید به پلاستیک هایی با علائم مربوطه اعتماد کرد. با این حال توصیه میکنیم از این پلاستیک ها نیز با درجه های بالا استفاده نکنید. در این مطلب برای برسی علت اینکه چرا پلاستیک ها را نباید زیاد گرم کنیم توضیحات بیشتری میدهیم.

رابطه حرارت و پلاستیک ها :

در واقع با حرارت مشخص میتوان بسیاری از پلاستیک ها را حالت پذیر کرد. با این حال در هنگام حرارت مقادیر اندکی از ترکیبات این ماده به محیط منتشر میشوند. همین مورد نیز میتواند دچار مسمومیت های غذایی و دیگر بیماری ها شود. این حرارت حتی ممکن است شامل گرمای اولیل یک تابستان نسبتا گرم باشد. با این حال بسیاری از پلاستیک ها تحمل این حرارت را دارند. اما با این وجود در برخی موارد مانند پلاستیک های پت مورد استفاده در بطری های آب معدنی توصیه میشود که در شرایطی که مواد غذایی دیگر را نگهداری میکنند آن را نگه دارند. در ادامه توضیحاتی درخصوص علت این مورد داده میشود.

چرا پلاستیک ها را نباید زیاد گرم کنیم

چرا پلاستیک ها را نباید گرم کرد :

 هرچه هوا گرم‌تر شود، مواد پلاستیکی بیشتر می‌توانند وارد غذا یا آب آشامیدنی شوند. بیشتر اقلام پلاستیکی مقدار کمی از مواد شیمیایی را در نوشیدنی ها یا مواد غذایی موجود در خود آزاد می کنند. با افزایش دما و زمان، پیوندهای شیمیایی در پلاستیک به طور فزاینده ای از بین می روند و احتمال ترشح مواد شیمیایی بیشتر می شود. طبق گفته FDA، مقادیر این مواد شیمیایی برای ایجاد مشکلات سلامتی بسیار ناچیز است، اما دانشمندانی که به اثرات طولانی مدت پر کردن زندگی ما با پلاستیک نگاه می کنند، می گویند که همه این دوزهای کوچک می توانند به میزان زیادی جمع شوند. برای درک قوی تر بهتر است مثال قبلی را در ادامه ادامه دهیم.

یک بطری آب معدنی در یک روز گرم تابستانی :

بیشتر بطری های آبی که در قفسه های سوپرمارکت ها پیدا می کنید از پلاستیکی به نام پلی اتیلن ترفتالات یا PET ساخته شده اند. با بازیافت شماره یک قابل تشخیص است و توسط اکثر برنامه های بازیافت حاشیه ای پذیرفته شده است. مطالعه ای که توسط دانشمندان دانشگاه ایالتی آریزونا در سال 2008 انجام شد به بررسی چگونگی افزایش سرعت انتشار آنتیموان در بطری های PET توسط گرما پرداخت. NIH گزارش می دهد که آنتیموان برای تولید پلاستیک استفاده می شود و می تواند در دوزهای بالا سمی باشد. در آب و هوای ملایم و 70 درجه، محققان سطوح ایمن این ماده شیمیایی را در آب بطری اندازه گیری کردند. اما هر چه روز گرمتر باشد، زمان کمتری طول می کشد تا آب آلوده شود.

یک ماشین داغ می تواند در تابستان به دمای بیش از 150 درجه فارنهایت ( یا همان 65 درجه سانتیگراد) برسد. در آزمایش‌ها، 38 روز طول کشید تا بطری‌های آب در آزمایشگاه تا آن دما گرم شوند تا سطوح آنتیموان را نشان دهند که فراتر از توصیه‌های ایمنی است. جولیا تیلور، دانشمندی که در دانشگاه میسوری روی پلاستیک تحقیق کرده است، به عنوان یک قاعده کلی، بله، گرما به شکستن پیوندهای شیمیایی در پلاستیک‌ها مانند بطری‌های پلاستیکی کمک می‌کند و این مواد شیمیایی می‌توانند به نوشیدنی‌های موجود در آنها مهاجرت کنند.

در سال 2014 دانشمندان مقادیر زیادی آنتیموان و یک ترکیب سمی به نام BPA را در آب فروخته شده در بطری های آب چینی پیدا کردند. در سال 2016 دانشمندان مقادیر بالایی آنتیموان را در آب بطری فروخته شده در مکزیک یافتند. هر دو مطالعه آب را در شرایطی که بیش از 150 درجه فارنهایت بود آزمایش کردند که نشان دهنده بدترین سناریوها بود. به گفته گروه صنعتی انجمن بین المللی آب بطری، آب بطری باید در شرایطی نگهداری شود که مصرف کنندگان سایر مواد غذایی را نگه می دارند. آب بسته بندی شده نقش مهمی در شرایط اضطراری دارد. هالدن می‌گوید اگر در معرض خطر کم آبی هستید، مهم نیست که چه ظرفی وارد آن می‌شود.

چرا پلاستیک ها را نباید زیاد گرم کنیم

ظروف قابل استفاده مجدد چطور؟

بطری های آبی که می توان مکرراً مورد استفاده قرار داد، اغلب از پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) یا پلی کربنات ساخته می شوند. HDPE تا حد زیادی توسط برنامه های بازیافت پذیرفته شده است (کد بازیافت شماره دو)، اما پلی کربنات برای بازیافت دشوارتر است (کد بازیافت شماره هفت).

برای سخت و براق کردن آن بطری ها، سازندگان اغلب از بیسفنول-A یا BPA استفاده می کنند، ترکیبی که به دلیل سمیت آن مورد انتقاد قرار گرفته است. BPA یک مختل کننده غدد درون ریز است، به این معنی که می تواند عملکرد طبیعی هورمون ها را مختل کند و منجر به مجموعه ای از مشکلات سلامتی خطرناک شود. مطالعات این ترکیب را با سرطان سینه مرتبط دانسته اند.

به طور کلی FDA محصولات دارای BPA را از بطری های کودک و فنجان های نوشیدنی ممنوع می کند، اما هیچ مدرکی برای حمایت از محدودیت های اضافی پیدا نشده است. صرف نظر از این، بسیاری از تولیدکنندگان به نگرانی های مصرف کنندگان با ساخت محصولات خود بدون BPA پاسخ داده اند.

این کارشناس در ادامه بیان کرد که محصولات بدون BPA لزوماً به معنای «ایمن» بودن این مواد نیست. او خاطرنشان می‌کند که بیسفنول-S  اغلب به عنوان جایگزین استفاده می‌شود، حتی اگر از لحاظ ساختاری شبیه BPA باشد و مشخص شود که خواص بسیار مشابهی دارد.

چرا بدون محصولات بدون BPA لزوماً سالم نیستند :

مطالعات کمتری در مورد اینکه وقتی در ظروف آب قابل استفاده مجدد در دمای بالا باقی می‌ماند چه اتفاقی برای آب می‌افتد، انجام شده است، اما تحقیقات انجام شده با ریختن آب جوش در پلی کربنات نشان می‌دهد که BPA بیشتری در نتیجه شسته می‌شود.

همچنین این کارشناس مربوطه میگوید به طور کلی شیشه بهتر از پلاستیک است. در غیر این صورت، پیام باید این باشد که بطری آب را در کیسه نگه دارید یا در زمانی که از آن استفاده نمی کنید سرپوش داشته باشید (برای مدت طولانی در معرض نور شدید خورشید قرار نگیرید) و بطری های پلاستیکی را در ماشین داغ رها نکنید زیرا دما در این زمان به سرعت بالا خواهد رفت.

نتیجه گیری :

در نهایت میتوان نتیجه گرفت که مقدار کمی از مواد شیمیایی که یک فرد ممکن است از ظروف پلاستیکی غذا یا نوشیدنی که در گرما باقی مانده است مصرف کند، سلامت او را مختل نمی کند. اما هالدن می گوید که ما باید نگران این باشیم که روزانه با چه مقدار پلاستیک اطراف خود را احاطه کرده ایم. اما اگر از یک بطری PET آب بنوشید، به سلامتی انسان آسیب می رساند؟ احتمالاً نه اما باید شرایط نگهداری از آن را در دمای اندک قرار دهید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام