رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

امروزه کاربرد روش قالب گیری فشاری در تولید پلاستیک بسیار محدود شده است. به طور کلی در تولید ، قالب گیری فشاری نوعی از روش های تولید انواع پلاستیک ها در گذشته بوده که امروزه نقش کم رنگی در صنایع دارد. این روش یکی از قدیمی ترین روش های ساخت پلاستیک بوده که در حال حاضر نسبت به سایر روشهای دیگر کاربرد زیادی در این صنعت ندارد. با این حال هم اکنون در بسیاری از زمینه ها در کشور بکار گرفته میشود. اما به طور کلی مواد و محصولات پلاستیکی در این روش با صرف هزینه کمتری نسبت به روشهای دیگر تولید میباشد. چرا که مقدار نیروی مورد نیاز برای استفاده در دستگاه پرس بسیار بیشتر از برخی روش های تولید است.

از طرف دیگر برای پوشش تمامی نواحی یک قالب توسط مواد پلاستیکی مذاب نیاز به گرانروی مناسبتری خواهد بود. از این رو با افزودنی های به خصوص امکان تغییر ویژگی های نوع ماده میباشد. با این حال کاربرد استفاده از این شیوه برای تولید قطعات صنعتی بسیار پر استفاده تر از سایر روش ها بوده و این مورد به خصوص در صنایع خودرو سازی به وضوح دیده میشود. چرا که معمولا تراکم در این روش بیشتر بوده و برای ساخت قطعات صلب با تغییر فیزیکی صفر استفاده میگردد.

کاربرد روش قالب گیری فشاری در تولید پلاستیک

از طرف دیگر در روش های صنعتی به دلیل نیاز فراوان به مقاومت فیزیکی در مقابل شرایط مختلف بکارگیری این روش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به طور کلی این روش برای ریخته‌ گری صفحات بزرگ یا قطعات نسبتا خمیده مورد استفاده قرار داده می‌شود. از این روش به صورت گسترده در تولید قطعات خودرو مانند کاپوت‌ های ماشین ، گلگیرها و همچنین قطعات کوچکتر و پیچیده ‌تر در برخی از اجزای موتور استفاده می‌شود.

علت کاهش کاربرد قالب گیری فشاری در تولید پلاستیک :

همان طور که گفته شد یکی از مهمترین ویژگی های منفی روش فشاری کاهش کیفیت نهایی محصول تولیدی میباشد. چرا که تغییر ویژگی شیمیایی به معنی کاهش کیفیت نهایی محصول است. البته باید توجه داشت که در بسیاری از روش ها از افزودنی های مختلف پس ز ذوب گرانول ها استفاده میشود. این مورد تولید محصولات را سخت تر میکند. اما از طرفی هزینه را نسبتاً کاهش میدهد. لذا برای استفاده در تمامی زمینه ها قابل انجام نخواهد بود. که به همین علت در مواردی مانند تولید ظروف یکبار مصرف محدودیت هایی دارد.

در نهایت در روش های قدیمی تر به دلیل عدم برخی از بهینه سازی ها مشکلاتی ایجاد میشود. روش عملکرد قالبگیری فشاری در تولید پلاستیک ها همچون دیگر روشها از دو عامل فشار و حرارت استفاده میشود. اما با این حال عامل ایجاد کننده فشار و همچنین نوع و ویژگی های فیزیکی مواد اولیه ، باعث کاهش هزینه ها خواهد شد. با این حال این روش مزایای فراوان دیگری نیز دارد. در ادامه جهت برسی و معرفی این شیوه از تولید پلاستیک توضیحاتی داده میشود.

کاربرد روش قالب گیری فشاری در تولید پلاستیک

معرفی قالب گیری فشاری در تولید پلاستیک :

همان طور که گفته شد قالب گیری فشاری یکی از مهمترین روش های تولید پلاستیک های صنعتی میباشد. به طور کلی ریخته ‌گری فشاری یک روش حجم بالا و فشار بالایی است که مناسب برای ریخته ‌گری ‌های پیچیده و همچنین بهبود فایبرگلاس‌ های استحکام بالاست. همچنین کامپوزیت ‌های پیشرفته ترموپلاستیک نیز می ‌توانند به صورت نوار نوار شده، پارچه‌ های بافته شده یا رشته‌ های قطعه قطعه شده به روش فشاری ریخته‌ گری شوند، البته در اکثر مواقع از این روش برای مواد ترموست استفاده می‌ شود. از مزایای این روش می ‌توان به توانایی ریخته‌ گری قطعات بزرگ اشاره کرد.

همچنین نسبت به روش‌ های ریخته ‌گری تزریقی و ریخته‌ گری انتقالی به هزینه پایین ‌تری نیاز دارد. از دیگر مزایای این روش اتلاف ماده مصرفی بعد از قالب ریزی است که این مزیت وقتی ماده ریخته ‌گری شده گران باشد اهمیت خود را نشان می‌ دهد. از طرفی نیز  ریخته‌گری فشاری یک روش شکل‌دهی است که در آن قطعه پلاستیک به صورت مستقیم توسط پرس کار بر روی قالب فلزی گرم شده قرار داده می‌شود، پلاستیک توسط گرما نرم شده و سپس با نیروی بسته شدن قالب پلاستیک شکل قالب را می‌گیرد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام