رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

کاربرد مواد پلاستیکی در صنایع پزشکی به دلیل ماهیت یکبار مصرف بودن آن اهمیت بسیار بالایی دارد. از طرفی قیمت تولید این مواد ارزان میباشد. همچنین مواد اولیه پلاستیک ها فراوانی بسیاری دارند. از این رو میزان تولید این مواد بسیار بالا میباشد. لذا استفاده پلاستیک ها به صورت یکبارمصرف در صنایع مختلف مانند پزشکی کاملا امکان پذیر است. از طرف دیگر استفاده از مواد پلاستیکی یکبار مصرف در صنایع پزشکی اهمیت بالایی برای بهبود بهداشت فعالیت های آن دارد. استفاده از ظروف و لوله های انتقال یکبار مصرف دارای اهمیت زیادی برای بهبود بهداشت دارد.

معرفی مواد پلاستیکی :

مواد پلاستیکی از اجزای ریزتری به نام پلیمر ها تهیه میشوند. پلیمر ها یا درشت مولکول به دو صورت مصنوعی و یا طبیعی یافت میشوند. پلیمر های مصنوعی در بسیاری از مواد پلاستیکی در صنایع مختلف مانند پزشکی مورد استفاده قرار میگیرند. همچنین از پلیمر های طبیعی برای ساخت پلاستیکهای زیست تخریب پذیر استفاده میشود. همچنین مواد پلاستیکی تجزیه پذیر در صنایع پزشکی ببرای موارد حساسی مانند تولید تولید بخیه های جذبی استفاده میشود.

اهمیت استفاده و کاربرد مواد پلاستیکی در صنایع پزشکی

نامگذاری پلاستیکی :

علت نامگذاری مواد پلاستیکی به دلیل خاصیت پلاستیک میباشد. خاصیت پلاستیک به این معنای تغییر حالت بدون شکست میباشد. در این رفتار مواد پس از اعمال فشار تغییر حالت میدهند ، اما پس از برداشت فشار تا حدی و نه کاملا به حالت قبلی خود بازمیگردند. و مواد پلاستیکی به دلیل این ویژگی به این اسم نامگذاری شدند.

کاربرد مواد پلاستیکی در صنایع پزشکی :

همان طور که گفته شد مواد پلاستیکی به دلیل خصوصیت یکبار مصرف آن ها کاربرد بالایی در صنایع پزشکی دارند. برخی از مواد پلاستیکی در زمان حرارت باعث انتشار مواد سمی دیگر میشوند. اما برخی دیگر از آن ها با استفاده از مواد غیر سمی تهیه شدند. از طرفی به دلیل حساسیت بالا برای سلامتی انسان در صنایع پزشکی از مواد پلاستیکی غیرسمی استفاده میشود. به طور کلی کاربرد های این مواد در این صنایع به شرح زیر است :

·         ساخت لوله های درون وریدی پلاستیکی و بهداشتی که برای انتقال خون استفاده میشود. لذا دارای اهمیت بالای بهداشت در آن ها میباشد.

·         سرنگ های پلاستیکی استریل یکبارمصرف که از خواص پلاستیک و لاستیک جهت انتقال مواد و یا گرفتن نمونه خون از بیماران استفاده میشود. به دلیل اهیمت بالای مواد پلاستیکی یکبارمصرف در بهداشت کاربرد زیادی در این زمینه دارد.

·         دستکش های لاستیکی برای جراحی و حفظ بهداشت برای بیماران و کارکنان

·         ساخت تجهیزات پلاستیکی یکبار مصرف مانند لوله ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی سرم ها

·         کاربرد مواد پلاستیکی در تجهیزات پزشکی حساس  مانند قلب مصنوعی

·         تولید تجهیزات چند بار مصرف ماند چراغ های اتاق جراحی

·         برخی از بانداژها از مواد پلاستیکی یکبارمصرف تهیه میشوند

·         تجهیزات تنفسی پلاستیکی یکبار مصرف

·         ماسک های پلاستیکی برای جراحی که به صورت یکبارمصرف استفاده میشوند

·         تولید نوار چسب های پزشکی که از مواد پلاستیک در آن ها استفاده میشود

همان طور که اشاره شد برخی از این مواد سمی هستند. از این رو کاربرد این مواد پلاستیکی در صنایع پزشکی ارتباط مستقیم با نوع آن دارد. در ادامه توضیحاتی در خصوص انواع مواد انواع پلیمر ها در این صنایع میدهیم.

معرفی کاربرد انواع مواد پلاستیکی در صنایع پزشکی
Bolsas de suero colgando en un hospital

انواع مواد پلاستیکی در صنایع پزشکی :

پلاستیک های ساخته شده از پلیمر پلی اتیلن : این پلیمر دارای گرید های مختلف با وزن های متنوع میباشد. از طرف دیگر مواد سمی تولید نمیکند. به همین دلیل پلی اتیلن یکی از پرکاربرد ترین مواد در ساخت تجهیزات پزشکی است.

پلاستیک پلیمر پلی پروپیلن : اصولا برای قسمت هایی که نیاز به اتریلیزاسیون اتوکلاو دارد بکار میرود

پلی استایرن: دارای سختی بالایی است که در ساخت تجهیزاتی که نیاز به مقاومت بالا هستند کاربرد بالایی دارد.

پلاستیک های پلی کربنات : مواد پلاستیکی ساخته شده به وسیله پلی کربنات در برخی از اتاق های آزمایش در بیمارستان بکار میرود. این مواد به دلیل مقاومت بالا در برابر اشعه فرابنفش و ویژگی شفافیت آن شناخته میشوند.

نتیجه گیری :

مواد پلاستیکی به دلیل امکان استفاده به صورت یکبار مصرف در خصوص صنایع پزشکی کاربرد زیادی دارد. برخی از این مواد در مقابل حرارت مواد سمی تولید میکنند. از این رو برای حفظ سلامت انسان و اهمیت آن تنها از برخی انواع پلاستیک ها در صنایع پزشکی استفاده میشود. این مورد در برخی از مصارف مانند ظروف پلاستیکی نگهداری دارو ها حساسیت بالایی دارد. در این مطلب به برسی کاربرد انواع مواد پلاستیکی در صنایع مختلف پزشکی پرداختیم.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام