رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

کاربرد انواع پلاستیک در تمامی بخش های صنایع خودرو سازی فراوان است. تقریبا در تمامی بخش های یک اتوموبیل از مواد پلاستیکی استفاده میشود. برای مثال در بخش داخلی در صندلی ها ، داشبورد ، انواع روش های داخلی ، لاستیک های عایق در و شیشه ها و… از مواد پلاستیکی تهیه میشوند. این ماده به دلیل مقاومت فیزیکی مناسب به همراه قیمت مقرون به صرفه محبوبیت بسیار فراوانی در این صنایع پیدا کرده است. تا حدی که میتوان گفت که نقش پلاستیک در تولید اتوموبیل حیاتی و جدایی ناپذیر میباشد. در این مقاله به معرفی و برسی کاربرد پلاستیک ها در صنایع خودرو سازی خواهیم پرداخت.

کاربرد پلاستیک در صنایع خودرو سازی :

همان طور که گفته شد کاربرد انواع پلاستیک در صنایع خودرو سازی بسیار گسترده میباشد. تا حدی که پلاستیک و کامپوزیت های پلیمر بیشترین استفاداه را بعد از فلز ها و آهن آلات در خودرو سازی دارد. در مسیر پیشرفت قطعات پلاستیکی فواید استفاده از پلاستیک در خودروسازی هم متغییر شد. اشکال و ابعاد متفاوتی از پلیمر در هزاران قطعه مورد استفاده قرار گرفته است. با یک نگاه کلی پی به اهمیت پلاستیک در داخل و خارج خودرو مانند سپر ، درب ها  ، چراغ ها و … میبرید.

به طور کلی 13 نوع از انواع پلیمر ها در صنعت خودرو سازی بکار میروند اما تنها 3 نوع از پلاستیک ها تقریبا 66% اجزای پلاستیکی خودرو را شامل میشوند. این پلیمر ها شامل پلاستیک های پلی پروپیلن ، پلی وینیل کلراید و پلی اورتان میباشند. در ادامه معرفی کوتاهی در خصوص این پلاستیک ها برای شما داده شده است.

معرفی کابرد پلاستیک در صنایع خودرو سازی

معرفی پلاستیک پلی پروپیلن :

پلاستیک های پلی پروپیلن از پلیمر هایی با این نام تهیه میشوند. از طرفی این پلیمر ها خود از طریق پلیمریزاسیون پروپیلن در شرایط دما و فشار نسبتا ملایم ودر حضور کاتالیست معروف زیگلر – ناتا تهیه میشوند. وجود این کاتالیست ، پلیمری به صورت ایزوتاکتیک را تشکیل می‌دهد که قادر به متبلور شدن تا حدود ۹۰ درصد می‌باشد. از طرفی نیز به دلیل استقامت شیمیایی کاربرد استفاده از پلاستیک پلی پروپیلن در صنایع خودرو سازی بسیار است. این ویژگی از نفوذ آب این ماده را حفاظت میکند. به دلیل مقاومت بالای پلاستیک های پلی پروپیلن و یا همان pp در ساخت سپر ها مورد استفاده قرار میگیرند.

کاربرد پلاستیک پلی وینیل کلراید در صنایع خودرو سازی :

پلاستیک پلی وینیل کلراید با نام مختصر PVC یک پلاستیک خشک با چگالی بالا میباشد. پلی وینیل کلراید به دلیل مقاومت در برابر واکنش شیمیایی بسیار حائز اهمیت میباشد. این ماده ترکیبی از مشتقات نفت خام و گاز کلر است. این ماده طی فرایند تولید می شود. این پلاستیک مقاومت بالایی در برابر خورندگی دارد . به صورت رنگی و بی رنگ موجود است .اصولا در روکش های سیم های برقی، لوله ها و درها مورد استفاده می گردد. پی وی سی عموما در دسترس بوده و در نتیجه نسبتاً ارزان است.

معرفی کابرد پلاستیک در صنایع خودرو سازی

معرفی پلاستیک پلی اورتان :

پلاستیک پلی اورتان با نام دیگر PU نیز شناخته میشود. ساختار این ماده از مونومر های اوتان تشکیل میشود. اتصالات بین این مواد نسبتا طولانی بوده و دارای وزن نسبتا بالایی هستند. این پلاستیک ها در مقایسه با پلیمرهای دیگر از چگالی بسیار بالایی برخوردار میباشند. (چگالی نسبی در حدود ۱/۴) همچنین PU نسبت به تغییر شکل مقاوم میباشد.

مهمترین کاربرد پلاستیک در خودرو سازی :

مهمترین کاربرد استفاده از پلاستیک ها در صنعت خودرو سازی کاهش وزن خودرو و بالطبع آن افزایش سرعت اتومبیل می باشد. البته به جز افزایش سرعت اتومبیل، دلایل دیگری مانند کارآیی، استحکام قطعات و ملاحظات اقتصادی تولید قطعه نیز به گسترش روز افزون پلاستیکها در خودروسازی کمک شایانی کرده است. از طرفی نیز با جایگزین کردن چندین قطعه فلزی که دارای هزینه های مونتاژپذیری نیز می باشد با یک قطعه پلاستیکی تولید شده توسط فرآیند تزریق، علاوه بر کاهش هزینه های تولید باعث کاهش وزن کلی اتومبیل می گردد و امکان دارد کارایی خودرو نیز بهبود پیدا کند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام