رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

همان طور که در مطالب قبل گفته شد کاربرد پلاستیک ها بسیار وسیع است. در واقع مصارف این ماده به جز استفاده آن در صنایع تولید ظروف یکبار مصرف در صنایع نساجی نیز وسیع میباشد. از این ماده حتی در ساخت جلیقه های ضد گلوله نیز استفاده میگردد. بیشترین کاربرد الیاف پلاستیکی مربوطه به موارد مربتط به پلی استر ها است. با این حال به دلایل مختلف استفاده از الیاف صد در صد پلاستیکی برای جذب عروق پوست مناسب نیست. از این رو تولید کنندگان از ترکیبی از مواد پلاستیکی و الیاف طبیعی پارچه ها را ایجاد میکنند. که در نتیجه آن استفاده از دوام بالاتر در مقابل جذب بهتر عروق بدن است. در این مقاله توضحاتی در خصوص معرفی و برسی کاربرد پلاستیک در صنایع پارچه سازی داده میشود.

معرفی کاربرد پلاستیک در صنایع نساجی

کاربرد پلاستیک در صنایع نساجی :

مواد پلاستیکی علاوه بر پارجه ها در عناصر دیگر صنایع نساجی حضور پر رنگی دارند. در واقع پلاستیک ها در کارخانه‌های نساجی برای قاب‌های چادری، دستگاه‌های بافندگی، یاتاقان‌های مقاوم در برابر سایش، قالب‌ها، الگوها، سطوح کار و اجزای متفرقه استفاده می‌شوند. تولید نساجی بر اساس تبدیل سه نوع الیاف به نخ، پارچه و سپس منسوجات ( پارچه های پلاستیکی و نیمه پلاستیکی ) است. کار برد اینها به لباس یا سایر مصنوعات مرتبط میشود. پنبه مهمترین الیاف طبیعی باقی مانده است، با این حال منابع زیادی از الیاف و فرآیندهای متغیر موجود در مراحل ریسندگی و شکل‌دهی پارچه همراه با پیچیدگی‌های فرآیند تکمیل و رنگ‌آمیزی برای تولید طیف وسیعی از محصولات وجود دارد. اما امروزه همچنان صنایع بزرگی باقی مانده است که از تکنیک های دستی برای دستیابی به نتایج مشابه استفاده می کند.

پارچه های پلاستیکی و نیمه پلاستیکی مواد انعطاف پذیری هستند که از شبکه ای از الیاف طبیعی یا مصنوعی که اغلب به پلی استر میباشند تشکیل شده اند که اجزای نخ پارچه ها را تشکیل میدهند. نخ از ریسندگی الیاف پشم خام، کتان، پنبه یا مواد دیگر بر روی چرخ ریسندگی برای تولید رشته‌های بلند تولید می‌شوند. با اینجال برای ایجاد پارچه های پلاستیکی روش ساخت مقداری تفاوت دارد. به خصوص برای ساخت منسوجات از بافتن، بافندگی، قلاب بافی، گره زدن یا فشار دادن الیاف به هم (نمد) به وجود می آیند.

معرفی منسوجات :

منسوجات کاربردهای مختلفی دارند که رایج ترین آنها برای پوشاک و ظروف مانند کیف و سبد است. در خانه، از آنها در فرش، اثاثیه روکش شده، سایه بان پنجره، حوله، پوشش میز، تخت، و سایر سطوح صاف استفاده میشود. همچنین کاربرد منسوجات در هنر بسیار گسترده است. در محیط کار در فرآیندهای صنعتی و علمی مانند فیلترینگ استفاده می شود. کاربردهای متفرقه عبارتند از پرچم، کوله پشتی، چادر، تور، وسایل نظافتی مانند دستمال. وسایل حمل و نقل مانند بالن، بادبادک، بادبان و چتر نجات؛ و تقویت در مواد کامپوزیتی مانند شیشه فایبر و ژئوتکستایل های صنعتی میباشد. این موارد اغلب با الیاف پلاستیکی تولید میشوند. علت آن نیز مقاومت بالای این ماده در شرایط مختلف است. در ادامه توضیحاتی در این خصوص داده میشود. در ادامه اهمیت کاربرد پلاستیک در صنایع پارچه سازی خواهیم پرداخت.

معرفی کاربرد پلاستیک در صنایع نساجی

اهمیت کاربرد پلاستیک در صنایع پارچه سازی :

استفاده از پلاستیک در صنایع پارچه سازی اغلب با پلاستیک های بازیافتی صورت میگیرد. این مورد نیاز بسیار کمتری به آب در این صنایع داشته و در انرژی تا حد بسیاری صرفه جویی میکند. از طرفی به دلیل بازیافت پلاستیک ها ، تولید زباله های ایجاد شده از این مواد را تا حد زیادی کاهش میدهد. به طور کلی لباس یک نیاز روزمره است و برای بسیاری از افراد شکل مهمی از بیان است. با این حال، همانطور که ما همچنان در حال یادگیری میزان تأثیر اعمال انسان بر محیط زیست خود هستیم، پایداری به یکی از موضوعات اصلی در صنعت نساجی و پوشاک تبدیل شده است.

بر اساس گزارشی از بنیاد Dame Ellen MacArthur که در سال 2017 منتشر شد، تولید مد در حال حاضر باعث انتشار 1.2 میلیارد تن گلخانه ای در سال می شود. تخمین زده می شود که بیش از نیمی از تولید مد سریع در کمتر از یک سال دور ریخته می شود و هر ثانیه یک کامیون زباله پر از منسوجات دفن می شود یا می سوزد. این، همراه با نرخ بسیار پایین بازیافت، منجر به افزایش فشار بر منابع می شود. تولید منسوجات (از جمله کشت پنبه) نیز در حدود 93 میلیارد متر مکعب آب در سال مصرف می کند که به مشکلات در برخی از مناطق کم آب کمک می کند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام