رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

کاربرد پلاستیک پلی پروپیلن یا همان PP در بسیار فراوان میباشد. این ماده در صنایع بسته بندی برای نگهداری انواع مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. از طرفی نیز این ماده قابل بازیافت بوده و با مدیریت درست مصرف کنندگان آسیبی به محیط زیست وارد نمیکند. همچنین در مقابل حرارت نسبتا مقاوم است. پلاستیک های PP باعث انتشار مواد سمی به محیط نمیشوند. همچنین کاربرد پلاستیک در صنایع خودرو سازی بسیار گسترده میباشد. تغریبا در سی درصد خودرو از این نوع پلاستیک استفاده شده است. در ادامه به معرفی و برسی کاربرد های مختلف پلی پروپیلن خواهیم پرداخت.

معرفی پلاستیک پلی پروپیلن :

پلیمر های PP از فرآیند پلیمریزاسیون مونومر های پروپیلن تشکیل میشوند. این مونومر ها خود از ساختار چند شیمیایی تشکیل شده اند. پلاستیکهای PP یا همان پلی‌پروپیلن یک پلیمر ترموپلاست میباشند. پلیمرهای این دسته دارای خاصیت شکل پذیری در مقابل حرارت هستند. تولید این محصولات با این پلاستیک معمولا به صورت قالب‌گیری دمشی و قالب‌گیری تزریقی صورت میگیرد. از این رو هزینه تولید محصولات نیز تا حد بسیاری کاهش یافته است. به همین دلیل در سایت ظروف یکبار مصرف پلاستیکی از پلی پروپیلن نیز استفاده میشود.

کاربرد پلاستیک پلی پروپیلن

کاربرد های پلاستیک پلی پروپیلن :

کاربرد این پلاستیک در بسیاری از صنایع مختلف دیده میشود. به طور کلی این ماده در یک بازه وسیع از کاربردها مثل فیلم و ورق ، بسته‌ بندی غذایی ، نساجی ، امکانات آزمایشگاهی و پزشکی، لوله و کانال کشی ، کاربردهای صنعتی و ساختمانی و اجزاء خودرو به کار گرفته میشود. این ماده دارای گرید های مختلفی میباشد. همچنین هر یک از انواع آن استفاده متفاوتی دارد. به طور کلی کاربرد این مواد به صورت زیر است :

  • کاربرد PP در صنعت ساخت خودرو
  • تولید نی‌های نوشابه
  • ساخت اسباب و اثاث‌بازی
  • تولید فیلم و ورق
  • ساخت فیلم‌های بسته‌بندی مواد غذایی
  • تولید تک فن‌ها و الیاف‌ها
  • تشکیل داد موکت، طناب، گونی و…
  • کارایی آن در قالبگیری دمشی و تزریقی
  • ساخت امکانات آزمایشگاهی و پزشکی
  • ساخت لوله وبه کار گیری در تولیدات صنعتی و ساختمانی
  • و…

در ادامه به معرفی گرید های مختلف پلاستیک پلی پروپلن خواهیم پرداخت.

گرید های پلاستیک پلی پروپیلن :

به طور کلی انواع پلاستیک های ساخته شده با پلیمر PP شامل موارد بسیار گسترده این میشوند. اما انواع این ماده به دو دسته اصلی تقسیم میشوند :

  • پلی پروپیلن هموپلیمر (PP Homopolymer (PP-H
  • پلی پروپیلن کوپلیمر PP Copolymer (PP-C)

کاربرد پلاستیک پلی پروپیلن

کاربرد پلاستیک پلی پروپیلن هموپلیمر :

این ماده با نام مختصر آن به نام PP-H و یا پلی پروپیلن همو نیز شناخته میشود. به طور کلی کاربرد این ماده در استفاده های عمومی دیده میشود. این ماده تنها شامل مونومر پروپیلن می باشد و به شکل نیمه کریستالی و جامد موجود است. در کاربردهایی مانند بسته بندی، منسوج، لوله و صنایع خودرو از پلاستیک پلی پروپیلن همو PP-H استفاده می گردد. خود این دسته شامل انوع مختلفی میباشد. این نوع پلیمر پلی پروپیلن مبتنی بر نظم فضایی به سه گروه بی نظم (اتاتیک)، هم نظم (ایزوتاکتیک) و تک نظم (سیندیوتاکتیک) تقسیم می‌گردد. نمونه بی نظم دمای ذوب پایینی دارد و به جهت چسبندگی بالا و وضعیت صمغی، برای ایجاد چسب استفاده میشود. پلیمر اتاتیک یک پلیمر منعطف میباشد. در حالی که مثال‌های دیگر محکم‌تر می‌باشند و انعطاف کمتری دارند. ایزوتاکتیک ماده‌ای کریستالی میباشد که دمای ذوب بالایی دارد و نمونه تک نظم یا سیندیوتاکتیک، بلورینگی کمتری دارد و فرآیند دهی آن سخت است .

کاربرد پلاستیک پلی پروپیلن کوپلیمر :

وقتی در ساختار پلی پروپیلن از مونومر دیگری به جز مونومر پروپیلن استفاده شود (معمولا اتان)، پلی پروپیلن کوپلیمر خواهیم داشت. کوپلیمر پلی پروپیلن خود به دو دسته تقسیم بندی می شود. به طور کلی کاربرد پلی پروپیلن کوپلیمر نسبت به همو بسیار متفاوت است. دو مثال از مهمترین انواع آن، پلاستیک کوپلیمر پلی پروپیلن تصادفی و کوپلیمر پلی پروپیلن ضربه میباشند. نمونه اولیه شفافیت بالاتری دارد و در قبال تشعشعات مقاوم میباشد، به همین عامل از آن برای اکستروژن لوله، صورت دهی حرارتی، قالب گیری تزریق و… به کار گیری میگردد. کوپلیمر ضربه همان گونه که از نامش پیداست، مقاومت بالاتری در قبال ضربه دارد و برای کاربردهای مختلفی زیرا قالب گیری تزریقی، قسمت‌های الکتریکی ماشین، کاربرد صنعتی و… به کارگیری می شود.

به صورت کلی از خصوصیت‌های بارز هرمورد از این نمونه‌ها می‌توان به سختی بالا هموپلیمر PP، شفافیت بیشتر کوپلیمر تصادفی و خواص ضربه کوپلیمر ضربه اشاره نمود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام