رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

یکی از کاربرد های پلاستیک پلی استایرن در ساخت ظروف یکبار مصرف میباشد. البته اغلب فرم این ماده به صورت پلاستیک دیده نمیشود. در واقع PS معمولاً به صورت فوم تولید میشود. یکی از مهمترین عوامل استفاده از این ماده در صنایع غذایی انتقال ضعیف حرارت در آنها میباشد. در واقع پلی استایرن ها عایق های بسیار مناسبی برای جلوگیری از انتقال حرارت میباشند. این ویژگی مدت زمان نگهداری مواد غذایی گرم در ظروف بیشتر میکند. از این رو حتی در صنایع ساختمان سازی جهت عایق کاری سازه ها کاربرد بسیار زیادی دارند. تا حدی که PS در تمامی سقف ها به صورت یونولیت استفاده میشود. در این مطلب به برسی کاربرد پلی استایرن ps در ظروف یکبار مصرف میپردازیم.

معرفی پلی استایرن :

پلی استایرن ها از زنجیره های بسیار طولانی مونومر های استایرن تهیه میشوند. در واقع  از نظر شیمیایی، پلی‌استیرن یک هیدروکربن بلند زنجیر است.  در ساختار این ماده مراکز متغیر کربنی به گروه‌های فنیل (نامی که به بنزن حلقه‌ای داده می‌شود) متصل اند. فرمول شیمیایی پلی‌استایرن (n(C8H۸ است. این ماده حاوی موله‌ های عناصر شیمیایی کربنی و هیدروژن میباشد. ویژگی‌های ماده توسط جذب کوتاه‌مدت واندِروالسی بین زنجیرهای پلیمری تعیین می‌شوند. از آنجایی که مولکول‌ها هیدروکربن‌های بلندزنجیری هستند که از هزاران اتم تشکیل می‌شوند، نیروی کششی کلی بین مولکول‌ها بزرگ می‌باشد. یکی از اصلی ترین کاربرد های پلی استایرن در تولید ظروف یکبار مصرف صنایع غذایی میباشد.

کاربرد پلی استایرن در ظروف یکبار مصرف

کاربرد پلی استایرن PS در ظروف یکبار مصرف :

باید گفت که یکی از کاربرد های پلی استایرن در تولید ظروف یکبار مصرف ، برای نگهداری از مواد غذایی گرم میباشد. در واقع به دلیل خصوصیت انتقال حرارت ضعیف گرمای غذای تازه را در خود به مدت زمان بیشتری حفظ میکند. پلی استایرن یکی از کاربردی‌ترین حالت‌های پلاستیک و پلیمر در صنعت پتروشیمی کشورمان است. این حالت که در میان عوام بیشتر جا افتاده است، هم‌اکنون در کوچکترین کارخانه‌های تولید ظروف یک‌بارمصرف و بزرگ‌ترین کارخانه‌های لوازم‌خانگی مورداستفاده قرار می‌گیرد. بدون شک، بیشتر صنایع بدون استفاده از این پلیمر از کار خواهند افتاد و همین موضع شیوه دید ما به این ماده را تغییر می‌دهد. گرانول مورد استفاده برای ساخت این محصول، ‌مانند اکثر پلیمرها محدود است و متأسفانه ناخالصی بالایی هم دارد. به همین دلیل، باید از دید بازیافت اهمیت به سزایی پیدا می‌کنند و آسیبی هم که به محیط‌زیست وارد می‌کنند بسیار بالاست. اگر غفلت کنیم، هم ممکن است محیط اطرافمان را نابود کنیم و هم پس از گذشت زمان، پلیمری نخواهیم داشت که با آن بتوانیم مایحتاج زندگی خود را تولید کنیم؛ در نتیجه بهتر است هوشمندانه عمل کنیم.

کاربرد ویژگی های پلی استایرن در ظروف یکبار مصرف :

اولین و مهمترین ویژگی های کاربرد گلی استایرن در ظروف یکبار مصرف خصوصیت گرمایی این ماده است. از طرفی تولید و حمل و نقل این ماده به دلیل وزن کم با سهولت بسیاری قابل انجام میباشد. که نتیجه آن امکن تولید انبوه در زمان مناسب میباشد. در ظروف یکبار مصرف امروزه نقش بسیار مهمی را در زندگی روزمره ایفا می‌کنند.  این مواد به دو صورت فوم کدر و پلاستیک شفاف در این صنایع مورد استفاده قرار میگیرند.

کاربرد پلی استایرن در ظروف یکبار مصرف

انواع پلی استایرن در ظروف یکبار مصرف :

به طور کلی این ماده به دو صورت فوم و پلاستیک نیمه شفاف در تولید ظروف یکبار مصرف کاربرد دارد. در نوع شفاف این ماده به علت شفافیت و تراکمشان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مقاومت در این پلاستیک باعث می‌شود، تا در ساخت اکثر لوازم بهداشتی و … مورد استفاده قرار بگیرند. البته پلی استایرن ویژگی خاص دیگری هم دارد و این ویژگی، خاصیت دی‌الکتریک بودن مولکول‌های تشکیل‌دهنده آن است. این موضوع سبب می‌شود، تا این پلاستیک به یکی از ترکیبات مهم در صنایع الکتریکی تبدیل شود. در نوع فومپلی استایرن به دلیل وجود هوا بین ساختار فیزیکی آن ، انتقال حرارت به کندی صورت میگیرد. همین امر در ساخت ظروف یکبار مصرف مناسب مواد غذایی گرم کاربرد بسیاری یافته است.

 

 

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام