رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

امروزه پلاستیک ها نقش اساسی در تولید محصولات بسیاری دارند. در صنایع و زمینه های مختلف مانند تولید ظروف یکبار مصرف استفاده از پلاستیک ها نقش بسیار بالایی دارد. حتی کفش هایی که هر روزه میپوشیم از نوعی پلباستیک بازیافت شده تهیه میشود. در واقع بوی کفش نو نیز به دلیل پلاستیک های بازیافت شده در آن است. به طور کلی این مورد بروی دیگر موارد حتی لباس ها و کافشن هایی که میپوشیم هم تأثیر دارد. اگر به برچسب روی یک لباس نگاه کنید، ممکن است “پلی استر بازیافت شده” را به عنوان یکی از مواد مشاهده کنید. بیشتر پلی استرهای بازیافتی که استفاده می کنیم از بطری های پلاستیکی آب و نوشابه می آیند! استفاده از پلی استر بازیافتی برای محیط زیست بهتر از استفاده از پلی استر جدید است.

کفش ها را از چه پلاستیکی میسازند

ساخت کفش ها را مواد پلاستیکی بازیافتی :

همان طور که گفته شد کفش ها از مواد پلاستیک بازیافتی تهیه میشوند. یکی از مهمترین این مواد PS بازیافت شده میباشد. برای ساختن پلی استر جدید، باید از زغال سنگ، نفت، هوا و آب شروع کنید. این مواد باید یک واکنش شیمیایی به نام پلیمریزاسیون را در حرارت بسیار بالا انجام دهند. این بدان معنی است که ساخت پلی استر جدید انرژی و منابع طبیعی زیادی مصرف می کند که ایده آل نیست. همچنین گازهای گلخانه ای را به جو اضافه می کند که به اقلیم آسیب می رساند. از سوی دیگر، استفاده از پلی استر بازیافتی برای ساخت پارچه جدید، انرژی و منابع کمتری مصرف می کند. شما از پلاستیک موجود برای ساختن مواد جدید استفاده می کنید، بنابراین نیازی به دریافت زغال سنگ و نفت از زمین ندارید.

مواد تشکیل دهنده بطری پلاستیکی :

بطری های پلاستیکی آب و نوشابه اغلب حاوی ماده شیمیایی به نام پلی اتیلن ترفتالات (PET) هستند. استفاده از بطری های PET برای ساخت پلی استر بازیافتی در مقایسه با ساخت PET جدید 75 درصد کمتر گازهای گلخانه ای تولید می کند. با جستجوی عدد “1” که در نماد جهانی بازیافت مهر شده است، می توانید متوجه شوید که آیا یک تکه پلاستیک مصرفی PET است یا خیر. عددی که در نماد می بینید نشان دهنده نوع پلاستیکی است که برای ساخت آن مورد استفاده شده است. برخی از انواع پلاستیک را می توان به روش های مختلف بازیافت کرد، اما انواع دیگر پلاستیک را اصلا نمی توان بازیافت کرد.

کفش ها را از چه پلاستیکی میسازند

نحوه تهیه پلی استر بازیافتی :

نحوه بازیافت پت و تهیه پلی استر بازیافتی دارای چرخه خاصی است. در مرکز بازیافت، بطری های آب و نوشابه ساخته شده با PET از سایر پلاستیک ها جدا می شوند. سپس، بطری های پلاستیکی PET از دستگاهی عبور می کنند که آنها را به صورت تکه تکه می کند. این تکه ها ذوب شده و به گلوله های سخت تبدیل می شوند. در یک کارخانه دیگر، گلوله ها دوباره ذوب می شوند و از سوراخ های کوچکی مانند آب از داخل سر دوش عبور می کنند. الیاف بلند کشیده و کشیده می شوند و سپس به هم می پیچند تا نوع خاصی از نخ به دست آید. ماشین آلات نخ ها را به هم می بافند یا می بافند تا پارچه پلی استر بسازند. برای ساختن یک تی شرت حدود 9 بطری پلاستیکی و برای ساختن یک جفت کفش حدود 11 بطری پلاستیکی لازم است.

توجه به مصرف بطری ها برای استفاده دوباره از آن :

اگرچه پلی استر بازیافتی روشی مفید برای دور نگه داشتن بطری‌های پلاستیکی از محل‌های دفن زباله و اقیانوس است، دریافت PET  کافی به انتخاب‌هایی که افراد انجام می‌دهند بستگی دارد. بطری ها و ظروف پلاستیکی به اندازه کافی در جهان وجود دارد. با این حال، مردم باید ظروف PET خود را به جای سطل های زباله در سطل های بازیافت خود قرار دهند، یا بدتر از آن، آنها را بیرون در محیط زیست رها نکنند.

حتی زمانی که PET استفاده شده به یک مرکز بازیافت ختم می شود، محدودیتی برای چند بار بازیافت وجود دارد. هنگامی که PET تبدیل به پلی استر بازیافت می شود، دیگر نمی توان آن را به راحتی بازیافت کرد. با این وجود، دانشمندان هنوز در حال ارائه ایده های جدیدی برای استفاده مجدد از زباله های موجود در اطراف هستند تا از آلودگی سیاره ما جلوگیری کنند. از چه نوع مواد خلاقانه دیگری می توانیم روزی برای ایجاد پارچه استفاده کنیم؟

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام