رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

به دلیل محدودیت های ساختار ظروف یکبارمصرف ، نکات استفاده از ظروف یکبار مصرف قبل از مصرف دارای اهمیت بالایی میباشد. برای مثال در هنگام گرما برخی از مواد در این مواد باعث انتشار مواد سمی میشوند. از این رو نمیتواند از آن ظروف یکبار مصرف در خصوص نگهداری مواد غذایی گرم استفاده کرد. از طرفی برخی دیگر انتقال حرارتی بسیار پایینی دارند. به همین دلیل میتوان از آن ها برای نگهداری غذاهای داغ استفاده کرد.از این رو با نکات استفاده از ظروف یکبار مصرف با ما همراه باشید.

پیش از بیان نکات استفاده از این ظروف به یکی از موضوعات متناقض در رابطه با استفاده از انواع پلاستیک میپردازیم.

آیا ظروف یکبار مصرف بی خطر است ؟

در جواب به این سوال باید گفت که استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی هم بی خطر و هم خطرناک میباشد. استفاده نابجا از این مواد میتواند سلامتی شما را به خطر می اندازد. از طرفی هم متأسفانه اهل فن در حیطه‌های مختلف، اعم از طب سنتی و جدید و صنایع غذایی و… با گفتار مغشوش و متناقض خود درباره انواع ظروف، مردم را دچار سرگردانی کرده‌اند؛ در این مطالب سعی شده تا در عین ایجاز، تصویری نسبتاً روشن از وضعیت ظروف غذایی موجود در بازار ایران ارائه شود؛ هرچند در برخی موارد، تناقضات ظاهری نظرات، جمع بندی محکم و مستدل را دشوار می‌کند.

به طور کلی استفاده صحیح از این مواد و بکارگیری آنها در موقعیت های مناسب آنها را کاملا بدون خطر میکند. لذا تصمیم به ایجاد مطلبی در خصوص نکات استفاده از انواع ظروف یکبار مصرف گرفتیم.

معرفی نکات استفاده از ظروف یکبار مصرف :

با استفاده صحیح از ظروف پلاستیکی در خصوص مصارف آن از هر گوه مشکل خودداری میکنید. برخی از پلاستیک ها برای استفاده در مقابل گرما طراحی نشدند. برخی دیگر از موادی سمی تشیل شده و برای استفاده در صنایع مواد شوینده استفاده میشوند. برخی از آن ها در ظروف مناسب برای یخچال طراحی شده و مناسب برای استفاده های روزمره دیگر نیستند. در زیر مهمترین نکات استفاده از ظروف یکبار مصرف را ارئه کردیم.

  • اهمیت نوع و کیفیت پلاستیک استفاده شده در ظروف یکبار مصرف
  • نوع کاربری و ماهیت غذا
  • میزان حرارت و دمای غذا
  • توجه به عبارت یکبار مصرف

نکات نوع و کیفیت پلاستیک در استفاده از ظروف یکبار مصرف :

یکی از مهمترین نکات در استفاده از ظروف یکبار مصرف جنس و رنگ آنها است. برخی از پلاستیک های رنگی دارای رنگهای پایدار نیستند. به عبارت دیگر استفاده از ظروف یک‌بارمصرف با پلاستیک های دارای رنگ ناپایدار ، احتیاط بیشتری را می‌طلبد چرا که نوع ایجاد این رنگ ها به‌گونه‌ای است که توانایی نگهداری رنگ را ندارند و هنگام تماس با چای یا غذای داغ، رنگ انتشار میابد. لذا باید از این پلاستیک ها در ظروف یکبار مصرف استفاده نشود.

ساختار برخی از مواد پلاستیکی به دلیل نوع ماده تشکیل دهنده آن چندان مناسب برای استفاده به عنوان ظروف یکبار مصرف نمیباشد. از طرف دیگر برخی از تولید کنندگان بدون توچه به این مورد اقدام به تولید ظروف یکبار مصرف میکنند. که نتیجه آن امروزه مسمومیت برخی افراد ناآگاه میباشد. پس به مجوز food grade در این مواد توجه لازم را داشته باشید.

نوع کاربری و ماهیت غذا :

توجه به نوع کاربری و ماهیت غذا یکی دیگر از نکات مهم در استفاده از ظروف یکبار مصرف میباشد. شما نباید از ظروف مناسب برای یخچال

برخلاف تصور بسیاری از افراد ناآگاه پلاستیک ها در مقابل سرکه و آبلیمو به دلیل مقاومت بالا در مقابل اسید ها مسمومیت ایجاد نمیکند. اما به طور کلی استفاده از ظروف شیشه ای برای نگهداری این مواد بهتر است. لذا به دلیل نگهداری بلند مدت در آنها استفاده از این ظروف امنیت بیشتری دارد.

توجه به میزان حرارت در ظروف یکبار مصرف :

به طور کلی تحمل حرارت و گرما در پلاستیک ها به شدت پایین است. برخی از این مواد با حرارت بالا باعث انتشار مواد سمی میشوند. لذا نمیتوان از مواد پلاستیکی به خصوص ظروف یکبار مصرف در مایکروفر استفاده کرد. به ‌جز مواردی که به‌طور مشخص روی ظرف درج شده باشد غالب ظروف پلاستیکی برای استفاده در فرها و اجاق‌ها مناسب نیستند. و اینکه هرگز هیچ یک از ظروف یک‌بار مصرف را در مایکروفر قرار ندهید.

توجه به تعداد استفاده از این ظروف :

برخی از افراد ناآگاه به صورت چندبار مصرف از این ظروف استفاده میکنند. از طرفی این افراد ناآگاه با استفاده مداوم از یک ظرف یکبار مصرف و استفاده از آن در تمامی کاربری ها باعث مشکلاتی در سلامتی خود میشوند. محققین بعد از تحقیقات فراوان و ایجاد مجوز های مختلف استفاده از این ظروف با به صورت یکبار مصرف بدون مشکل شناخته اند. لذا برای جلوگیری از مشکلات احتمالی حتما به صورت یکبار مصرف استفاده کنید.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام