رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

پیش از شروع و به قول معروف حرف آخر را اول میزنیم. مضرات سوختن پلاستیک ها با بروز سرطان در انسان همراه است. در ساختار پلاستیک و در تمامی ای مواد در دسته بندی مصنوعی آن ، موادی با پایه های نفتی استفاده شده است. اما با این حال در برخی از انواع پلاستیک ها از موادی مانند استایرن استفاده شده که یک ماده سمی و خطرناک میباشد. به طور کلی تمامی مواد پلاستیکی در مقابل حرارت و گرمای خاص مواد تشکیل دهنده خود را به محیط منتشر میکنند. جالب است که در هنگام بازیافت به دلیل این ویژگی در شرایط خاص و ایجاد محیط با دمای مشخص پلاستیکها را ذوب کرده و از تماس مستقیم آتش با آن جلوگیری میشود. با این حال در هنگام بازیافت پلاستیک نیز گاز های سمی تولید شده که به واسطه انتشار برخی از مواد مونومر های تشکیل دهنده پلیمر ها ایجاد میشود. پلاستیک های پلی استایرن در مقابل حرارت مونومر های استایرن را به محیط منتشر میکنند. این ماده یکی از خطرساز ترین مواد تولیدی بوده و در صورت استنشاق آن به مدت زمان طولانی میتواند تأثیرات منفی بسیاری بر بدن انسان بگذارد. در این مطلب به مضرات سوختن پلاستیک ها خواهیم پرداخت.

مضرات سوزاندن سوختن پلاستیک ها

مضرات سوزاندن پلاستیک ها :

همان طور که گفته شد سوختن پلاستیک ها باعث انتشار مواد تشکیل دهنده مونومر آن ها به محیط میشود. این مواد که اغلب بسیار سمی بوده و علاوه بر مشکلات تنفسی در ایجاد سرطان ها به خصوص سرطان ریه شناخته شده هستند. از طرفی سوزاندن زباله‌های پلاستیکی یک عمل رایج در کشور های جهان سوم  میباشد. این روش یک راه حل سریع و آسان برای کاهش زباله‌های پلاستیک در نظر گرفته می‌شود. اگرچه ضایعات از نظر حجم کاهش می‌یابد اما گزارش شده است که این روش باعث مشکلات تازه کشف شده‌ای می‌شود که برای سلامتی و محیط زیست خطرناک تلقی می‌شوند.

یکی از محققین بخش علوم محیطی دانشگاه اندونزی طی تحقیقات ایجاد شده بیان کرد ، زباله‌های پلاستیکی حاوی کربن و هیدروژن هستند. این ترکیبات با کلرید مخلوط می‌شوند که اغلب در ضایعات مواد غذایی یافت می‌شود. هنگامی که آن‌ها را آتش می‌زنند، مخلوط گازی را آزاد می‌کند که برای انسان مضر است. هنگامی که زباله‌های پلاستیکی و مواد غذایی سوزانده می‌شوند، دیوکسین و فوران تولید می‌کنند. این عناصر، حتی در مقادیر کم، می‌توانند باعث مرگ شوند.

مضرات سوزاندن سوختن پلاستیک ها

آیا همه پلاستیک ها مضر هستند ؟

خیر ، تمامی مواد پلاستیکی در صورتی که از آن ها درست استفاده شود و نکات لازم را چه در هنگام مصرف و چه بعد از آن رعایت شود ، هیچ مشکلی را ایجاد نمیکنند. و در خصوص ایجاد سرطان در افراد به دلیل وجود موادی شناخته شده در برخی از پلاستیک ها ، امروزه کاربرد آن ها را محدود کردند. همچنین در زمان حال بسیاری از پلاستیکها را با کد هایی مشخص میکنند که در آن کاربرد و ویژگی خاصی تعریف شده است. لذا در صورت توجه به موارد مصرف این مواد و کد پلاستیک درج شده بر محصولات ، میتوان از سلامت آن اطمینان حاصل کرد.

از این رو به طور کلی هیچ پلاستیکی در صورت استفاده صحیح مضر نبوده و صرفا باید دانست کجا از کدام یک از آن ها استفاده کرد. با این حال برخی از این مواد در صورتی که در مصارفی مانند ظروف بسته بندی غذایی استفاده شود ممکن است باعث سرطان شوند. با بررسی تحقیقات علمی صورت گرفته مشخص می‌شود که یکی از مضرترین و سرطان‌زا‌ترین پلاستیک‌ها در زیرمجموعه کد ۷ به نام پلی کربنات قرار دارد. این پلیمر دارای ماده خطرناک بیس فنول اِی (BPA) است. این ماده یک استروژن سنتزی ضعیف است که برهم زننده تعادل هورمونی بدن است. در بیش از 80% بافت‌های سرطانی وجود BPA اثبات شده است. انتشار این مواد در مقابل حرارت بسیار بیشتر است. لذا میتواند گفت که مضرات سوزاندن پلاستیک ها به خصوص در موارد سرطان زا آن ها بسیار بالاتر خواهد بود.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام