رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

پلاستیک فشرده چیست؟

پلاستیک فشرده با نام پلی اتیلن فشرده به صورت اختصاری HDPE شناخته میشود. همنین بهه دلیل چگالی بالا وزن این پلی اتیلن بالاتر از سایر پلاستیکها میباشد. از این رو با نام پلاستیک سنگین نیز شناخته میشود. به طور کلی این ماده در بسیاری از لوازم کاربرد دارد. اما به دلیل وزن بالا و قیمت بالاتر آن نمیتوان در تمامی موارد مورد استفاده قرار داد. به طور کلی از پلی اتیلن فشرده و یا همان پلاستیک سنگین در مواردی که به وزن و مقاومت بالا نیاز باشد استفاده میشود. پیش از شناخت بیشتر پلاستیک فشرده یا همان پلی اتیلن فشرده باید ابتدا با واژه پلی اتیلن بیشتر آشنا شوید.

معرفی پلی اتیلن PE :

پلبی اتیلن یکی از معروف ترین مواد پلاستیکی میباشد. پلی اتیلن و یا همان PE بیشترین مصرف را در خصوص کاربرد پلاستیک ها دارد. این ماده پلاستیکی بسته به ساختار متغیر کریستالی که دارد، کاربردش طیف وسیعی از صنایع را دربر میگیرد. پلی اتیلن که یک پلیمر ترموپلاستیک به حساب می آید که در سال ۱۹۵۰ کشف شد و امروزه به طور متوسط در جهان سالانه ده میلیون تن تولید می شود.

ویژگی های پلی اتیلن ها :

تراشکاری و فرزکاری آسان و همچنین ارزان بودن قیمت میلگرد پلی اتیلن و تخته پلی اتیلن PE موجب شده تا این تفلون صنعتی محبوبیت و کاربرد بالایی نسبت به سایر پلیمرها پیدا کند، به طوری که اپراتور های تراشکار و فرزکار برای شروع یادگیری و کسب مهارت های تفلون تراشی این جنس را بر می گزینند. پلی اتیلن ها بر اساس چگالی انواع بسیار زیادی دارند. در ادامه به انواع پلاستیک PE خواهیم پرداخت.

انواع پلی اتیلن PE :

  • پلی اتیلن (UHMWPE) با وزن مولکولی فوق العاده بالا؛
  • پلی اتیلن (ULMWPE یا PE-WAX) فوق العاده کم وزن مولکولی؛
  • پلی اتیلن (HMWPE) با وزن مولکولی بالا؛
  • پلی اتیلن (HDPE) دارای چگالی بالا، که عموم پلاستیکهای بالاتر از آن را با نام پلاستیک های فشرده شناخته میشود ؛
  • پلی اتیلن (HDXLPE) متقاطع با چگالی بالا ؛
  • پلی اتیلن متقاطع (PEX یا XLPE)؛
  • پلی اتیلن (MDPE) با چگالی متوسط؛
  • پلی اتیلن (LLDPE) خطی با چگالی کم؛
  • پلی اتیلن (LDPE) با چگالی کم؛
  • پلی اتیلن (VLDPE) با چگالی بسیار کم؛
  • پلی اتیلن کلردار (CPE)

به طور کلی به پلی اتیلن هایی با چگالی بالاتر پلاستیک فشرده گفته میشود. در ادامه به معرفی پلی اتیلن HDPE یا همان پلاستیک فشرده میپردازیم.

پلاستیک پلی اتیلن فشرده یا HDPE چیست ؟

پلی اتیلن (HDPE) یا پلی اتیلن با چگالی بالا نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که از مونومر اتیلن تشکیل شده است. پلی اتیلن HDPE)) که با نام‌های آلکاتن و پلی‌تین نیز شناخته می‌‌شود، با نسبت مقاومت به چگالی بالا برای ساخت ظروف پلاستیکی مانند بطری پلاستیکی همچون بطری‌های آب و نوشابه، لوله‌های مقاوم در برابر خوردگی،‌ ژئوممبرانس‌ها و الوارهای پلاستیکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلی اتیلن (HDPE) ماده‌ای قابل بازیافت است و می‌توان آن را بارها و بارها در پروسه‌های تزریق مورد استفاده قرار داد. این نوع از رزین با کد شناسایی ۲ شماره‌گذاری شده است.

کاربرد پلی اتیلن HDPE :

به طور کلی کاربرد مواد پلی اتیلن hdpe برای تولید فیلم، تزریق پلاستیک و تولید انواع لوله و اتصالات استفاده می‌شود. به عبارت دیگر پلاستیک های فشرده یا همان HDPE به دسته‌های متنوعی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند. مهم‌ترین گریدهای تجاری مواد پلی اتیلن hdpe شامل EX۵ / HI۵۰۰ / EX۳ / BL۳ / PE۱۰۰ و ۶۰۴۰ هستند. یکی از پر مصرف ترین موارد کاربرد پلی اتیلن فشرده یا همان پلاستیک های سخت در صنعت لوله و اتصالات میباشد.

از طرف دیگر پلی اتیلن (HDPE) بهترین و مناسب‌تریت پلیمر برای استفاده در فرآیند تزریق پلاستیک است. حتی این نوع از پلی اتیلن ها در برخی موارد با نام پلی اتیلن تزریقی نیز شناخته میشود.

خصوصیات پلاستیک پلی اتیلن فشرده :

از مهمترین عاملی که باعث تسریع در فراگیری این ماده شده است ویژگی مقرون به صرفه میباشد. پلاستیک فشرده یا پلی اتیلن HDPE نسبت به سایر متریال های مناسب دیگر قیمت بسیار کمتری دارند.  همچنین این ماده همچون دیگر مواد پلاستیکی دارای انعطاف پذیری بسیار بالا میباشد. این ویژگی طراحی و فرآیندپذیری پلی اتیلن فشرده کمک بسیار زیادی میکند. همچنین از دیگر مزایای استفاده از پلاستیک های فشرده در مقاومت مناسب دربرابر واکنش‌های شیمایی مانند اسید ها و موادی از این قبیل میباشد. این نوع پلاستیک دارای مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه است. که به همین دلیل برای استفاده در موارد خاص نیز میتوان از آن استفاده نمورد. این ماده پایداری کاملی در خصوص اکسید کننده های مختلف دارد.

هزینه پلاستیک فشرده

از مهم‌ترین عواملی که باعث شده این ماده به سرعت بین افراد فراگیر شود، ویژگی مقرون‌به‌صرفه بودن HDPE است. این ماده همان‌طورکه مطالعه کردید، مزایا و کاربردهای بسیار زیادی دارد و در کنار تمام این ویژگی‌ها از قیمت مناسبی نیز برخوردار است. این ویژگی باعث شده بسیاری از شرکت‌ها و کسب‌وکارها از پلاستیک فشرده برای بسته‌بندی محصولات خود یا آنچه تولید می‌کنند استفاده کنند.

نتیجه گیری :

پلاستیک های فشرده با نام پلی اتیلن فشرده یا همان HDPE نیز شناخته میشوند. این نوع پلاستیک ها علاوه بر دارا بودن خصوصیت پلاستیک ها دارای وزن بالا و مقاومت بسیار زیاد تر از دیپر مواد پلاستیکی در مقابل ضربه دارند. استفاده از این پلاستیک ها در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی بریا ایجاد کامپاننت های مختلف مانند لوله ها مورد استفاده قرار میگیرند.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام