رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

در تولید انواع پلاستیک روش های متعددی صورت میگیرد. یکی از روش های بسیار پر کاربرد ، قالب گیری دمشی یا همان بادی برای تولید ظروف پلاستیکی میباشد. این روش برای تولید انواع پلاستیک ها تولید شده از بسیاری از پلیمر ها مناسب است. اما پر کاربرد ترین پلیمر در این زمینه استفاده از بطری های PET در آن میباشد. در واقع این بطری ها در قالب هایی قرار میگیرند. با دمش به عنوان عامل فشار و حرارت برای حالت پذیری ماده پلاستیکی ، ظروف و عناصر را تولید میکنند. این روش ها بیشتر برای بطری های پلاستیکی مورد استفاده قرار میگیرد.

البته در روش اکستروژن از این نوع قالبگیری کاربرد های بسیار متفاوت دیگری دارد. این روش ها بیشتر برای تولید نایلون ها و برخی از قطعات دارای طول وسیع مورد استفاده قرار میگیرد. به عبارت دیگر هر یک از شیوه های تولید پلاستیک ها برای دسته خاصی از مواد و کاربری ها هستند. که در نهایت با شناخت هر یک از آن ها از روش های جداگانه ای برای تولید آن استفاده میشود. در این مطلب به برسی قالب گیری دمشی در تولید پلاستیک خواهیم پرداخت. لازم به ذکر است که این روش ها ارتباط زیادی با نوع و ساختار پلاستیک دارند. در ادامه پیش از شروع برسی این روش به معرفی ساختار پلاستیک خواهیم پرداخت.

روش قالب گیری دمشی در تولید پلاستیک

ساختار پلاستیک :

یکی از کوچکترین ساختار تشکیل دهنده پلاستیک ها مونومر نام دارد. این ماده طی فرآیند پلیمریزاسیون به درشت مولکول یا همان پلیمر تبدیل میشود. پلاستیک ها را با نوع پلیمر های آن میشناسند. در واقع نوع این مواد ساختار اصلی مواد پلاستیکی را تشکیل میدهد. از طرفی مواد خام تشکیل دهنده پلاستیک ها با نام هیدروکربن ها یاد می‌شوند که به موادی بسیار معروف گفته میشوند. این مواد همانند نفت، گازهای طبیعی و زغال سنگ که به عنوان منابع موجود در محیط اطراف ما و در طبیعت شناخته شده است. مواد ساخته شده از هیدروکربن فرآوری می‌شوند تا زنجیره های بلندی از مولکولها به وجود بیاورند و زنجیرها نیز مواد پلاستیکی را تولید می‌کنند که ما امروز با آنها سر و کار داریم.

معرفی قالب گیری دمشی در تولید پلاستیک ها :

قالب گیری دمشی یکی از مهمترین انواع روش های تولید پلاستیک است. در این روش همچون شیوه های تولید این ماده ، از فشار و حرارت برای شکل دهی به ماده خام استفاده میشود. همچنین در این شیوه ، عامل باد و دمش به عنوان عنصر فشار بکار گرفته شده و از طرف دیگر حرارت نیز برای شکل پذیری مواد پلاستیکی مورد استفاده قرار میگیرد. در این روش به دلیل نوع و مراحل آن از نوع خاصی از پلیمر ها استفاده کرد. به طور کلی تنها پلیمر های ترموپلاست به دلیل ویژگی حالت پذیری در هنگام حرارت برای انجام این شیوه مناسب هستند. از طرفی این روش برای تولید محصولات توخالی که ضخامت دیواره در آنها یکنواخت است مورد استفاده قرار میگیرد. به عبارت دیگر دیگر این شیوه برای تولید محصولاتی مانند بطری ، گالون و موارد مشابه کاربرد زیادی دارد. از طرفی در این شیوه از قالبگیری روش های بسیار متنوعی استفاده شده است. در ادامه جهت معرفی این روشها توضیحات بیشتری خواهیم داد.

روش قالب گیری دمشی در تولید پلاستیک

انواع روش های دمشی در ظروف پلاستیکی :

همان طور که گفته شد ، در روش های دمشی جهت تولید ظروف و محصولات پلاستیکی اغلب از دستگاه های متنوعی استفاده میشود. این دستگاه ها نیز هر یک برای تولید دسته خاصی از محصولات بکارگرفته میشود. به طور کلی انواع روش های دمشی به سه دسته تقسیم شده که در زیر به صورت مختصر نام برده ایم :

  • قالب گیری دمشی فشاری ( Extrusion Blow Molding )
  • قالب گیری دمشی تزریقی ( Stretch Blow Molding )
  • قالب گیری دمشی کششی ( Stretch Blow Molding )

هر یک از این روش ها ، کاربرد خاصی دارند. برای مثال در روش های دمشی کششی برای ساخت بطری های پلاستیکی مورد استفاده قرار میگیرد. از طرفی بیشترین پلیمر هایی مورد استفاده روش های دمشی فشاری HDPE،PC, PP و PETG میباشند. از این رو به میتوان گفت که ساختار پلاستیک بر روش قالبگیری آن تأثیر زیادی دارد.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام