رویال پلاستیک کارن

شرکت تولیدی رویال پلاستیک

مهمترین کاربرد انواع پلاستیک پلی اتیلن در صنایع مواد غذایی بسیار گسترده است. این پلاستیکها از دسته ترموپلاستیک میباشد. از این رو دارای خصوصیات حالت پذیری در مقابل حرارت مشخص است. لذا این ویژگی باعث افزایش سهولت در تولید محصولات با استفاده از PE شده است. به طور کلی یکی از مهمترین کاربرد این مواد در صنایع غذایی ، کاربرد پلی اتیلن در ظروف یکبار مصرف میباشد. همچنین ظروف پلاستیک تولید شده توسط هر یک از انواع گرید های پلی اتیلن کاربرد خاصی در صنایع بسته بندی داشته و برای نگهداری از مواد غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. از طرفی برخی از گرید های PE میتوانند از دسته بندی پلاستیک های فود گرید قرار بگیرند.

این پلاستیک ها که معمولا دارای با یک علامت به خصوص شناخته میشوند ، بیانگر امنیت استفاده در مقابل مواد غذایی میباشد. به عبارت دیگر با دارا بودن این علامت در ظروف یکبار مصرف و یا پلاستیکی میتوان گفت که بکارگیری آن به عنوان ظروف نگهداری از مواد غذایی کاملا بدون خطر بوده و مسمومیت ایجاد نمیکند. پلاستیکهای PE اغلب دارای مقاومت شیمیایی بالایی هستند. از این رو مواد سمی را به محتویات داخل آن منتشر نمیکنند. در این مطلب به برسی کاربرد پلی اتیلن در صنایع مواد غذایی خواهیم پرداخت. پیش از شروع بهتر است که در خصوص این پلاستیک اطلاعات کافی را داشته باشید.

کاربرد پلاستیک پلی اتیلن در صنایع غذایی

معرفی پلاستیک پلی اتیلن :

پلاستیک پلی اتیلن از مونومر های اتیلن تهیه میشوند. گرید های مختلف این ماده از نظر نوع اتصالات بین این مونومر ها با یکدیگر تفاوت دارند. پلاستیکهای PE دارای ویژگی های بسیار فراوانی میباشد که باعث کاربرد فراوان پلاستیک پلی اتیلن در صنایع غذایی شده است. یکی از مهمترین موارد عدم وجود مواد سمی در ساختار اولیه پلی اتیلن ها میباشد. از طرفی PE از دسته بندی پلیمرهای ترموست (یا همان گرمانرم) است.

ویژگی گرمانرم در مواد PE این امکان را میدهد تا که با رسیدن به نقطه ذوب به حالت مایع در بیایند. این در حالی است که هنگام رسیدن به نقطه انجماد خود به حالت جامد تبدیل شده و تغییر شیمیایی در آن ها ایجاد نمیشود. در واقع میتوان گفت که نقطه ذوب پایینی داشته و برخلاف دیگر پلاستیک ها در مقابل حرارت نمیسوزند بلکه ذوب میشوند. پلاستیک های پلی اتیلن همان سنتز شیمیایی اتیلن است که اغلب از ترکیب نفت خام و گازهای طبیعی حاصل می‌شود. این ماده ساختار خاصی داشته که ویژگی آن را تشکیل میدهد.

ساختار پلی اتیلن به عنوان یک گرمانرم‌ از طریق پلیمریزاسیون گاز اتیلن با فرمول شیمیایی C2H4 ایجاد شده است. ساختار این ماده باعث کاربرد فراوان آن در ساخت ترکیبات پلاستیکی شده است. باید گفت که موارد مصرف PE بسیار وسیع بوده و در تمامی صنایع مورد استفاده قرار میگیرد. در این ماده از طریق روش‌های پلیمریزاسیون و کاتالیست‌ ها می‌توان چگالی ، بلورینگی ، شبکه ‌ای شدن و درجه شاخه ‌ای ، شاخص جریان مذاب یا  MFI، وزن مولکولی و توزیع مولکولی را در انواع گرید های پلاستیک PE کنترل کرد. ساختار این ماده در کاربرد پلاستیک پلی اتیلن در صنایع غذایی تأثیر زیادی داشته است. در ادامه به برسی این مورد خواهیم پرداخت.

کاربرد پلاستیک پلی اتیلن در صنایع غذایی

معرفی کاربرد پلاستیک پلی اتیلن در صنایع مواد غذایی :

معرفی کاربرد پلاستیک های پلی اتیلن در صنایع مواد غذایی در زمینه های مختلف بسته بندی و ظروف یکبار مصرف و چند بار مصرف غذاخوری مورد استفاده قرار میگیرد. این پلاستیکها به دلیل عدم انتشار مواد سمی به مواد غذایی دارای اهمیت فراوانی جهت استفاده برای مصارف حساس مانند ظروف نگهداری مواد غذایی برای جلوگیری از مسمومیت غذایی دارد. همچنین برخی از گرید های این پلاستیک در صنایع داروسازی جهت تولید برخی از پلاستیک های بسته بندی دارویی مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال محبوبیت پلاستیک های PE در صنایع موادغذایی بسیار وسیع تر از سایر مصارف دیگر این ماده میباشد.

علت محبوبیت کاربرد پلاستیک پلی اتیلن :

علت محبوبیت پلاستیک های پلی اتیلن به دلیل وزن کم و هزینه پایین برای تولید این ماده باعث گسترش کاربرد پلاستیک پلی اتیلن در صنایع مواد غذایی شده است. در برخی از این مواد پلی اتیلن مانند پلاستیکهای HDPE ، به دلیل تحمل وزن فراوان در کنار خصوصیات پلی اتیلنها ، برای استفاده به صورت ظروف چند بار مصرف مورد استفاده قرار میگیرد.  همچنین این گرید از پلی اتیلنها یکی از بهترین پلاستیک ها در دسته بندی فود گرید میباشند. همین ویژگی باعث محبوبیت و کاربرد این پلاستیک در صنایع موادغذایی و بسته بندی شده است.

این مقاله را به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود | ثبت نام